Flinke verschillen klachtenafhandeling verzekeraars

Nationale-Nederlanden kreeg in 2011 bijna 80.000 van zijn verzekerden. Daarmee is deze verzekeraar koploper, maar omgerekend naar 10.000 verzekerden ontving Centraal Beheer twee keer zoveel klachten: 337 tegen 160 voor Nationale-Nederlanden.

Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Odin, die de klachtenafhandeling in 2011 onderzocht bij de 47 verzekeraars die zijn aangesloten bij het keurmerk klantgericht verzekeren. Verzekeraars met de minste klachten per 10.000 verzekerden zijn Delta Lloyd (0,8), De Goudse (2,2), Dela (5,7), Reaal (7) en ASR (10).


Toekenning

Bij de beoordeling van klachten zijn grote verschillen. Aegon geeft bij een klacht in 78% van de gevallen de klant gelijk. Erasmus en Ohra geven de klant ook relatief vaak gelijk: 69%. Bij Allianz trekt de klant in 32% van de gevallen aan het langste eind. Ook bij ABN-Amro (35%) en Ditzo (36%) krijgt de klant meestal geen gelijk.

Rechter

De verzekeraars die zich het vaakst bij het Kifid moeten verantwoorden zijn Nationale-Nederlanden (130x), Aegon (93x), Centraal Beheer (88x) en Reaal (64x). Het vaakst voor de rechter kwamen Aegon (69x) en Nationale-Nederlanden (35x).

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl