Bij het kiezen van een hypotheek of een aanvullend pensioen is een financieel adviseur vaak onontkoombaar. Maar hoe vind je een betrouwbare? Toezichthouder AFM en de onafhankelijke website Advieskeuze.nl helpen de consument met online tools, filmpjes en een checklist.
In 2009 maakte naar schatting 20 tot 25 procent van de 11.000 financieel adviseurs zich schuldig aan slechte advisering, volgens directeur Theodor Kockelkoren van de AFM. Ze deden aan overkreditering, harde verkoop in plaats van advies en het adviseren van te dure oplossingen. Daar komt de adviessector nu niet meer mee weg. Bovendien is een belangrijke prikkel voor deze kwalijke praktijken weggenomen: sinds dit jaar mogen adviseurs zich niet meer laten betalen door verzekeraars, maar komt de factuur rechtstreeks bij de consument terecht. Die eist daarvoor uiteraard een goed advies, maar hoe realiseer je dat?
Goede adviseur
Een goed advies begint bij het vinden van een goede adviseur. Daarvoor kun je te rade gaan bij Advieskeuze.nl. Je kunt adviseurs zoeken door het intikken van een postcode, woonplaats of naam van een advieskantoor. Van ieder advieskantoor is meer informatie opgenomen, zoals linkjes naar de eigen website, e-mailadressen en sociale netwerken. Ook staat er een groeiend aantal klantbeoordelingen op de website.
Cruciaal is dat Advieskeuze.nl geen geld krijgt voor het tonen van de informatie en ook niet voor het tot stand komen van een contact tussen consument en adviseur. Zelfs de altijd zo kritische Consumentenbond ondersteunt Advieskeuze.nl. De website verdient aan het beschikbaar stellen van modules aan financiële bedrijven. Video’s waarmee consumenten zich kunnen voorbereiden op een adviesgesprek maken daar deel van uit.
Dienstverleningsdocument
Per 1 juli is het standaard dienstverleningsdocument verplicht gesteld. Daarin staat wat je mag verwachten van een adviseur: alleen advies of ook het product dat je wilt aanschaffen? Ook zijn in het document de tarieven opgenomen die je voor de verschillende diensten moet betalen. Omdat alle adviseurs hetzelfde document als basis gebruiken, kun je ze gemakkelijk vergelijken. De dienstverleningsdocumenten staan ook op Advieskeuze.nl.
De AFM heeft een filmpje gemaakt over het dienstverleningsdocument.
Check je hypotheekgesprek
Ook heeft de AFM een checklist hypotheekgesprek op de website geplaatst. Met deze checklist kun je nagaan of het gesprek goed is verlopen. De checklist is aangepast aan de nieuwe hypotheekregels. Na het invullen van alle vragen krijg je een persoonlijk adviesrapport. Daarin vind je onderdelen waarover je nog meer informatie zou moeten inwinnen bij je adviseur.
- geldenrecht.nl