Heeft het zin om voor de dagelijkse boodschappen alle folders uit te pluizen en stad en land af te struinen naar de scherpste aanbiedingen?
Aan het begin van iedere week klinkt in miljoenen huishoudens het geklepper van de brievenbus, gevolgd door een droge plof van een pak papier in plastic. Zo, de week kan beginnen, want de folders zijn binnen. Met aanbiedingen van tuincentra, elektronicazaken en supermarkten. Per week besteden we gemiddeld veertig minuten aan het doorkijken van folders, blijkt uit onderzoek. De supers besteden jaarlijks bijna €90 miljoen aan folders. Daarmee geeft deze branche verreweg het meeste geld uit om klanten met die ene knallende folderactie naar de winkel te lokken.
Maar die €90 miljoen moet toch op de een of andere manier terugverdiend worden. Daarvoor wordt u als gewone consument geacht achter al die aanbiedingen aan te hollen. Maar wat levert ú dat op? We namen de proef op de som met een boodschappenlijst van 28 alledaagse producten en een mix van bekende merken, huismerken en de goedkoopste producten. Met het lijstje in de hand namen we eerst alle folders van alle supermarkten door op zoek naar de scherpste aanbiedingen. Daarna bezochten we de grootste supermarkten van het land: Albert Heijn, C1000 en Jumbo om de kar vol te laden. En keken we vervolgens naar voordelige alternatieven bij andere supers. Want misschien viel daarmee nog wel meer te besparen dan met die aanbiedingen. Want hoewel Aldi een beperkt en sterk afwijkend assortiment heeft, mocht de prijsvechter natuurlijk niet ontbreken in deze prijsvergelijking.
Dat beperkt het voordeel tot €5,30, al staan daar twee extra pakken koffie, een deo, wasmiddel en vaatwasblokjes tegenover. Daar zit ook een deel van de winst voor de winkelier: voorraad beperken, want dat kost geld. Met die voorraad zitten de koopjesjagers nu dus opgescheept. Tegen een scherpere prijs, dat dan weer wel. Maar er valt ook te beknibbelen op de boodschappen zónder dat u aanbiedingen afstruint of groot inslaat. Meer daarover leest u in de andere delen van 'Haal meer uit:..".
De boodschappenlijstje en de aanbiedingen
Maar die €90 miljoen moet toch op de een of andere manier terugverdiend worden. Daarvoor wordt u als gewone consument geacht achter al die aanbiedingen aan te hollen. Maar wat levert ú dat op? We namen de proef op de som met een boodschappenlijst van 28 alledaagse producten en een mix van bekende merken, huismerken en de goedkoopste producten. Met het lijstje in de hand namen we eerst alle folders van alle supermarkten door op zoek naar de scherpste aanbiedingen. Daarna bezochten we de grootste supermarkten van het land: Albert Heijn, C1000 en Jumbo om de kar vol te laden. En keken we vervolgens naar voordelige alternatieven bij andere supers. Want misschien viel daarmee nog wel meer te besparen dan met die aanbiedingen. Want hoewel Aldi een beperkt en sterk afwijkend assortiment heeft, mocht de prijsvechter natuurlijk niet ontbreken in deze prijsvergelijking.
Flink besparen
Van de 28 producten vinden we maar liefst 19 aanbiedingen bij in totaal negen supermarkten. Wie de moeite wil doen om al deze aanbiedingen af te struinen, kan ogenschijnlijk flink geld besparen. Teruggerekend naar de prijs per product betaalt een aanbiedingenjager geen €68,41 maar €35,69 voor 19 van de 28 boodschappen. Een voordeel van €32,72, ofwel 48 procent. Zo bezien loont het om de foldertjes uit te pluizen. Dat is trouwens niet eens meer nodig. Op www.yenom.nl staat iedere week een bijna volledig overzicht van alle aanbiedingen in de supermarkten. Uit eigen onderzoek van deze website blijkt dat de oplettende consument die bereid is wat meer supermarkten te bezoeken, tientallen euro’s per week kan besparen. Op de site staat ook een handige bespaartest, die een indicatie geeft van de besparing met hulp van de wekelijkse acties.Dát valt tegen
Toch is dat maar een deel van het verhaal. Want aanbiedingenjagers moeten meer afrekenen dan de genoemde €35,69. Maar koopjesjagers zijn meer geld kwijt. Omdat er ook sprake is van drie voor de prijs van twee en dergelijke constructies, kosten de 19 aanbiedingen eigenlijk €53,07. De volledige boodschappenmand van 28 producten inclusief de boodschappen die niet in de aanbieding zijn, levert een kassabon op van €63,11.Dat beperkt het voordeel tot €5,30, al staan daar twee extra pakken koffie, een deo, wasmiddel en vaatwasblokjes tegenover. Daar zit ook een deel van de winst voor de winkelier: voorraad beperken, want dat kost geld. Met die voorraad zitten de koopjesjagers nu dus opgescheept. Tegen een scherpere prijs, dat dan weer wel. Maar er valt ook te beknibbelen op de boodschappen zónder dat u aanbiedingen afstruint of groot inslaat. Meer daarover leest u in de andere delen van 'Haal meer uit:..".
De boodschappenlijstje en de aanbiedingen