83% van alle 50-plussers koopt regelmatig een product of dienst op internet (juni 2008). Uiteraard wilt u voorkomen dat u uw geld uitgeeft aan een malafide bedrijf. Waar moet u op letten?
Let op de volgende punten als u via een website een aankoop doet.
Kenmerken van een betrouwbare webwinkel
- Is het duidelijk wie het bedrijf is? Een website moet volgens Europese regels het volgende vermelden:
- bedrijfsnaam, vestigingsadres en nadere contactgegevens;
- e-mailadres;
- BTW-nummer;
- inschrijvingsnummer van Kamer van Koophandel;
- lidmaatschap van een beroepsvereniging of -organisatie (indien aanwezig);
- prijzen, inclusief BTW;
- eventuele bezorgkosten;
- of een bedrijf is aangesloten bij een gedragscode.
- De bestelprocedure moet heel duidelijk zijn, zodat u ziet in welke stap van het aankoopproces u zich bevindt en wanneer u zich committeert aan een aankoop. Ook moet u een bevestiging ontvangen van uw aankoop die u kunt opslaan, bewaren of printen. Lees meer hierover.
- De algemene voorwaarden moeten u worden aangeboden, bijvoorbeeld met een hyperlink.
Thuiswinkel Waarborg
Ziet u op een website dit logo, dan betekent dat dat het bedrijf is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Dit is een overkoepelend orgaan voor thuiswinkelbedrijven. Aangesloten leden hebben een aantal gedragsregels met elkaar afgesproken. In deze gedragsregels wordt verwezen naar relevante Europese en Nederlandse wetgeving. Alle aangesloten leden dienen zich te houden aan regels rondom informatieplicht, privacyregels, herroepingsrecht en dergelijke.
Heeft u een klacht?
Lees dan hier welke vervolgstappen u kunt nemen.
Meer informatie over kopen op internet
Aandachtspunten bij kopen op internet
Hoe kiest u een betrouwbare webwinkel?
Duidelijk bestelproces voorkomt nare verrassingen
Betalen op internet: hoe en hoe veilig is het?
Wat zijn de regels rondom levering van een product?
Weet u dat u recht heeft op 7 dagen bedenktijd?
Niet tevreden over het geleverde product?
Wat te doen als de problemen aanhouden?
- ConsuWijzer