Ik heb spijt, mag ik m'n geld terug?

Stel, u bestelt een product telefonisch of via internet. Bij nader inzien ziet er toch liever van af. Kunt dan uw geld nog terugkrijgen?

Enkele dagen geleden heb ik telefonisch een fitnessapparaat besteld. Ik heb het inmiddels ontvangen. Bij nader inzien heb ik geen behoefte aan dat apparaat. Kan ik er nog van af?

Ja, in principe kan dat. Koopt u een product via de telefoon, internet of bij een postorderbedrijf, dan hebt u een bedenktijd van zeven werkdagen. Deze termijn begint te lopen op het moment dat u het product ontvangt. Er zijn enkele uitzondering op deze regel, zoals etenswaren, tijdsgebonden producten, medicijnen en producten die in opdracht zijn gemaakt.

Wilt u van het gekochte artikel af, dan kunt u het beste de verkoper bellen. Meld dat u het product terug gaat zenden. De verkoper moet uiterlijk binnen dertig dagen het geld terugbetalen.

Let op: deze regeling is alleen van toepassing bij winkels die hun producten hoofdzakelijk via de telefoon, internet of televisie verkopen. Bestelt u bij een plaatselijke winkel telefonisch bijvoorbeeld een nieuwe koelkast, dan geldt de bedenktijd hoogstwaarschijnlijk niet.

Auteur