Koffer zoekt baasje!

Je geeft je koffer vol vertrouwen af bij het inchecken. Daarna loert het risico van zoekraken, diefstal, beschadiging en wat al niet. Wat kunnen we doen om narigheid te voorkomen?

Een kijkje achter de schermen bij de bagageafhandeling op Schiphol wekt ontzag. Elf kilometer transportband en vijf kilometer sorteersysteem en carrousels brengen dagelijks 60.000 tot 160.000 stuks bagage van A naar B. In het ideale geval is A de incheckbalie en B de bagagekar die de koffer naar het juiste vliegtuig brengt. En op de terugweg mag je hopen dat je koffer ongedeerd vanuit het bagageruim op de juiste carrousel terechtkomt. En liefst een beetje snel.

Tussen A en B kan er van alles misgaan, en dat gebeurt ook regelmatig. Bijna iedere ervaren reiziger is wel eens zonder koffer op de plaats van bestemming aangekomen. De cijfers van KLM illustreren dat. KLM is er trots op dat ‘slechts’ achttien koffers per duizend passagiers niet gelijk met hun eigenaar op de plaats van bestemming arriveren. Dit is het cijfer van maart, een rustige maand.

Duizenden koffers zoek

De doelstelling is nog veelzeggender: KLM is tevreden als niet meer dan 34 koffers per duizend passagiers tijdelijk zoek zijn. Om de gedachten te bepalen: omgerekend naar heel Schiphol zouden dat twee- tot vijfduizend zoekgeraakte koffers per dag zijn, waarmee KLM zou kunnen leven. KLM is trouwens geen uitzondering: ook bij andere airlines raken regelmatig koffers zoek.

Doe het zelf

Gelukkig kunnen we zelf een paar dingen doen om het terugvinden van onze koffer te bespoedigen, zegt Diederik Oelrich Winkelaar, bij KLM verantwoordelijk voor de check-in en check-out van de passagiers op Schiphol. Hij geeft een handvol tips. “Zorg dat binnenin de koffer je naam en adresgegevens te vinden zijn en sluit een kopie van je reisschema bij. Mocht het label aan de buitenkant eraf scheuren, dan is de eigenaar toch terug te vinden.”

Ook raadt hij aan om bij de incheckbalie te controleren of de juiste bestemming op de koffer wordt geplakt, zeker als u moet overstappen. “Je weet maar nooit. Stem dat even met de baliemedewerker af. Zo’n extra check is een kleine moeite.”

Om diefstal te voorkomen doet u er goed aan een opvallende sticker op uw koffer te plakken. Zo’n uniek kenmerk verkleint ook de kans dat u zelf de verkeerde koffer van de band haalt.

Mocht u samen reizen, dan hebt u baat bij de laatste tip van Oelrich Winkelaar: “Verdeel ieders persoonlijke bagage over twee koffers. Dus pak de helft van je eigen bagage samen met de helft van de bagage van je reisgenoot in. Mocht een koffer zoekraken, dan zit niemand zonder kleren.”
Neem medicijnen en kostbaarheden sowieso mee in de handbagage. Gestolen of verloren kostbaarheden worden trouwens vaak niet vergoed als ze in de koffer in het bagageruim werden vervoerd.

De band blijft leeg...

Als de bagageband leeg raakt en uw koffer niet komt, dan is er iets misgegaan. Misschien komt uw bagage met een ander vliegtuig mee en kunt u erop wachten. De luchtvaartmaatschappij kan u hier meer over vertellen. Meld vermissing van bagage altijd zo snel mogelijk bij de luchtvaartmaatschappij, zodat uw tas of koffer kan worden opgespoord. Hiervoor bestaat een zoeksysteem, waarop praktisch alle airlines ter wereld zijn aangesloten. Dankzij het nummer op het label en overige kenmerken (kleur, merk, inhoud) is een koffer vaak snel terug te vinden, waarna die wordt opgestuurd.

Komt uw koffer niet meer dezelfde dag, dan hebt u recht op een pakketje met de zogenoemde ‘first needs’, met toiletspullen, zoals tandpasta, tandenborstel en zeep. Daarmee komt u in ieder geval de nacht door. Gebruikt u liever toiletartikelen van uw eigen merk, dan kunt u deze aanschaffen en declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige maatschappijen hanteren voor deze kosten een vast bedrag, bijvoorbeeld €35 per dag. Andere vergoeden de kostprijs van de artikelen.

Binnen twee dagen is de koffer bijna altijd weer terecht, is de ervaring van Oelrich Winkelaar. Maar mocht uw koffer niet worden teruggevonden, dan kunt u een schadevergoeding claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Per persoon geldt een maximum vergoeding van circa €1150.

Butsen en deuken

Soms zien we een zielige koffer onder de butsen en deuken de bagageband opkomen. We weten dat er met bagage wordt gegooid en gesmeten. Maar wat als uw koffer is gescheurd of gebarsten, of als ook de inhoud averij heeft opgelopen? Ook dan is de balie van de luchtvaartmaatschappij op het vliegveld van aankomst de plek om verhaal te halen. En dien binnen zeven dagen een schriftelijke klacht in. Zorg dat u met de bagagesticker op uw ticket kunt aantonen dat de koffer onder uw naam is ingecheckt.
De hoogte van de vergoeding waarop u recht hebt, is geregeld in de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij.

De Consumentenautoriteit raadt aan de vliegmaatschappij aansprakelijk te stellen voor de werkelijke waarde van de onherstelbaar beschadigde spullen. De maximum vergoeding is gelijk aan die bij verlies van bagage (€1150). Zie voor een stappenplan voor het claimen van uw schade www.consuwijzer.nl.
Schade voorkómen is natuurlijk altijd beter. Zorg dus voor een stevige koffer en pak ’m niet té vol. Een extra grote koffer lijkt handig, maar die belanden vaak onder op de bagagekar en lopen meer risico op beschadiging.

Sealen of niet?

Op Schiphol en veel andere luchthavens kunt u uw koffer, tas of rugzak laten sealen. Er komt dan een laagje plastic omheen, zodat de bagage niet kan openspringen en niet gemakkelijk kan worden opengemaakt om er bijvoorbeeld drugs bij te stoppen.

Over het nut van sealen lopen de meningen uiteen. Oelrich Winkelaar waarschuwt: “Een gesealde koffer trekt de aandacht en kan om die reden juist wél worden opengemaakt. Bovendien geeft het plastic maar een oppervlakkige bescherming.” Een alternatief is een afsluitbare en herbruikbare rugzak- of kofferhoes.

Lees meer

 

Auteur