Het vertrouwen in de financiële sector als ook in de pensioenfondsen daalt, blijkt uit een peiling van De Nederlandsche Bank.
In 2006 vond 8% van de Nederlanders dat financiële bestuurders niet integer zijn. Inmiddels is dat aantal een stuk hoger:
Zijn financiële bestuurders integer? | |||
Nee 35% | Ja 18% | ||
Zijn financiële bestuurders deskundig? | |||
Nee 21% | Ja 36% |
Het publieke vertrouwen in pensioenfondsen daalde ook: van 85% (in 2007) en 62% (2011) naar 55% (dit jaar). Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de aangekondigde kortingen op de pensioenuitkeringen.
Koopkracht ouderen onder druk
De lagere zorg- en huurtoeslag en stijgende zorgpremies zijn goed merkbaar in de portemonnee van ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van ouderen-organisatie ANBO. Ruim de helft van de ondervraagden krijgt een zorgtoeslag. Bij één op de acht daalde de toeslag meer dan €20 per maand; bij een kwart bedroeg de daling maximaal €10 per maand. De huurtoeslag daalde bij bijna 12% van de deelnemers. Zij leverden €10 tot €20 per maand in. Daarnaast betalen bijna alle ondervraagden meer zorg-premie (€10 tot €30 extra per maand) en liefst 80% moest ook het volledige eigen risico ophoesten (€220). De ANBO waarschuwt voor het dalen van de koopkracht van ouderen. Want ook de kosten voor energie en gemeentelijke belastingen nemen toe.Kamer ziet geen gat in vrije tandartstarieven
Demissionair minister Schippers moet het experiment met de vrije tandarts-tarieven stoppen. Een motie van de PvdA kreeg de steun van GroenLinks, SP, PVV en PvdD (vóór de verkiezingen samen goed voor 78 zetels). Volgens de Nederlandse Zorgauto-riteit (NZa) zijn de prijzen, los van de in-flatie, ruim 6% gestegen. Schippers verwacht dat de vaste prijzen vanaf begin 2013 weer kunnen worden ingevoerd.Papieren treinkaartje blijft tot najaar 2013
De NS houdt tot het najaar van 2013 het papieren treinkaartje in stand. Langer dan gepland, zodat reizigers aan de ov-chipkaart kunnen wennen. Aanvankelijk zou de NS het kaartje vervangen door reizen op saldo met de ov-chipkaart. Dat plan is van de baan. Het losse kaartje wordt volgend najaar vervangen door een wegwerpchipkaart.Nóg een geschillencommissie voor internetwinkels
Naast de Geschillencommissie Thuiswinkel is er nu ook de Geschillencommissie Webshop. Daar kun je terecht met klachten over internetwinkels die zijn aangesloten bij de Stichting Webshop Keurmerk en internetwinkels die zich zelfstandig hebben geregistreerd bij deze geschillencommissie. Internetwinkels die zijn aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, vallen onder de Geschillencommissie Thuiswinkel.De geschillencommissie is een eenvoudige manier om een conflict te beslechten. Bij klachten moet de consument eerst proberen om er met de winkel uit te komen. Lukt dat niet, dan volgt de stap naar de geschillencommissie. Dat kost €25, maar dat geld krijgt een klager terug als hij in het gelijk wordt gesteld. Dat gebeurt in ongeveer de helft van de gevallen.
Nee, bedankt en een fijne dag verder
Ondanks het Bel-me-niet Register komt een derde van de klachten die Consu-Wijzer ontvangt, nog steeds voor rekening van telefonische verkopers. Daarom staan er op www.consuwijzer.nl (>Verkooptechnieken aan de telefoon) allerlei tips om je weerbaarder te maken en de juiste antwoorden paraat te hebben.Bestuursrechter doet direct uitspraak
Bij de rechtbank ’s-Hertogenbosch gaat de bestuursrechter steeds vaker direct na de zitting mondeling uitspraak doen. Meestal velt de bestuursrechter een schriftelijk vonnis en dat duurt een paar weken. Het bestuursrecht gaat over de rechten en plichten van burgers tegenover de overheid en behandelt bijvoorbeeld bouw- en verblijfsvergunningen, WOZ-zaken en parkeerboetes. Een rechter uit ’s-Hertogen-bosch laat weten tevreden te zijn over deze directe aanpak: “Ik stelde eens iemand in het ongelijk in een zaak over een parkeerboete. Die hief wanhopig zijn handen ten hemel en riep: ‘Wat had ik dan moeten doen?’ Waarop ik direct kon antwoorden: ‘U had gewoon een kaartje moeten kopen!’”Uitkering van reisverzekering valt tegen
92 procent van de reisverzekeraars geeft geen volledige vergoeding na verlies van een smartphone. Ruim twee op de drie reisverzekeraars keren niet meer uit dan €300. Aldus vergelijkingssite Independer.nl. Wie dure elektronica meeneemt op reis, doet er daarom goed aan de voorwaarden van de verzekering door te nemen. De reisverzekeraars keren in de meeste gevallen een maximumbedrag uit.
Bron
- Plus Magazine