Kort Geld september 2012

Grote prijsverschillen in woonverzekeringen. Wat je voor een woonverzekering (opstal en inboedel) betaalt, hangt af van je woonplaats, blijkt uit een inventarisatie van Independer.nl.

Huis­eigenaren in Spijkenisse betalen gemiddeld €207 per jaar, de laagste premie in het onderzoek. Amsterdammers be­talen ruim de helft meer: €320. Mogelijk is het inbraakrisico de oorzaak, want de vier grote steden staan in de top 10. Ook in Eindhoven, Tilburg en Breda zijn de premies hoog. Na Spijkenisse zijn de goedkoopste gemeenten Groningen, Zwolle, Alkmaar en Lansingerland (Zuid-Holland).

Thuiszorg krijgt basistarief

Gemeenten worden verplicht basis­tarieven vast te stellen voor verschillende vormen van huishoudelijke verzorging, zoals thuiszorg. De tarieven ­moeten gebaseerd zijn op de werkelijke kosten van bijvoorbeeld schoonmaken of regie voeren over de huishouding. Er is een wetsvoorstel ingediend dat hiervoor moet gaan zorgen. Er zijn nu nog grote verschillen tussen ­gemeenten; daaraan zou het basistarief een eind ­maken. ­Ouderenbond ANBO is blij met het initiatief. Zo gaat het niet om wie de goedkoopste zorg kan leveren, maar de beste zorg voor cliënten. De Eerste Kamer heeft het voorstel aangenomen; wanneer het van kracht wordt is nog niet bekend.

Duur achter het stuur

Als de afschaffing van de onbelaste reis­kostenvergoeding doorgaat, wordt autorijden voor forensen zo’n €785 per jaar duurder, heeft de ANWB berekend. En zelfs als de vergoeding onbelast blijft, stijgen de kosten voor autorijden door de hogere btw en brandstofprijzen. Zo gaat in oktober de btw op benzine van 19 naar 21 procent. Voor iemand die 15.000 kilometer per jaar rijdt, komt dat gemiddeld al neer op bijna €30 extra per jaar. Verzekeringssite.nl stelt bovendien dat de premie van autoverzekeringen sinds vorig jaar gemiddeld met 11 procent is gestegen en de wegenbelasting met bijna 2 procent.

De acceptgiro mag nog even blijven

1 januari 2019 lijkt de uiterste houdbaarheidsdatum voor de papieren acceptgiro. Hij voorziet nog steeds in een ‘duidelijke maatschappelijke behoefte’, aldus De Nederlandsche Bank. Vorig jaar werden 139 miljoen acceptgiro’s verwerkt. “Vooral voor ouderen, mensen met een beperking en ­personen zonder internet is hij ­onmisbaar”, zegt Currence, het ­be­drijf dat eigenaar is van de acceptgiro. Daarom worden de acceptgiro’s binnenkort ook aangepast aan de internationale standaarden, zodat het langere Europese rekeningnummer (IBAN) kan worden ingevuld. IBAN, dat staat voor International Bank Account Number, wordt per 1 februari 2014 verplicht in al het betalingsverkeer.

Einde aan de rijbewijskeuring?

Er komt mogelijk een einde aan de rijbewijskeuring voor 70-plussers. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil laten onderzoeken wat de gevolgen zijn van het afschaffen van de keuring voor de verkeersveiligheid en kijken naar alterna­tieven. Dit onderzoek moet volgend voorjaar zijn afgerond. Het ministerie werkt intussen ook aan een wetsvoorstel om de keuringsleeftijd te verhogen naar 75 jaar. Bij de huidige keuring wordt 1 à 2 procent afgekeurd en krijgt 30 procent een verklaring met een beperking, bijvoorbeeld de plicht een bril te dragen tijdens het autorijden. Een onbekend aantal automobilisten laat zich niet keuren en vernieuwt het rijbewijs niet.

Administratiekosten bij boete mogen toch

De Wageningse hoogleraar Bernd van de Meulen kreeg een boete voor te hard rijden met €6 administratiekosten, plus de vermelding dat je tegen die laatste kosten niet in beroep kon gaan. Dat was tegen het zere been van de hoogleraar Recht en Bestuur. Hij spande een zaak aan in Amsterdam en won. Het Justitieel Incassobureau tekende hoger beroep aan. De administratiekosten mogen toch worden geheven, blijkt nu. Het gerechtshof van Leeuwarden oordeelde onlangs dat er geen ­internationale regels zijn die dergelijke admini­stratiekosten verbieden. 

Missing media-item.

Zonder obstakels de bus in  

Metro’s, trams en bussen moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dit geldt voorlopig alleen voor bussen in het stads- en streekvervoer en voor de trams van Randstadrail, de sneltram Utrecht-Nieuwegein en de stads­trams in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Reizigers die stuiten op problemen, kunnen een beroep doen op de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte bij de Commissie Gelijke ­Behandeling. Uiterlijk in 2030 moet het openbaar vervoer in het hele land ook met een beperking toegankelijk zijn.

Verzekeringsvoorwaarden hogere wiskunde

Ruim driekwart van de autoverzekeraars heeft polisvoorwaarden die moeilijk te begrijpen zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van Verzekeringssite.nl, die 42 polissen met elkaar vergeleek. Van die 42 waren er 31 extreem moeilijk leesbaar; wat betekent dat 60 procent van de potentiële verzekerden de voorwaarden niet goed begrijpt. Gelukkig zijn er ook verbeteringen. Allsecur en Hema hebben dit jaar hun voorwaarden herschreven naar een taalniveau dat 95 procent begrijpelijk vindt, vrouwen-autoverzekering Onna-­onna had dat vorig jaar al gedaan. Unigarant, ING, ZLM, De Goudse, de Zeeuwse, ANWB, Ditzo en Inshared hebben hun polisvoorwaarden zodanig aangepast dat 80 procent van de Nederlanders ze goed kan volgen.
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine