Laat je niet foppen door aanbiedingen

Consumenten willen korting, ondernemers willen meer omzet. Dus wat doen winkeliers? Ze geven hun klanten de indruk dat ze korting krijgen, met als doel meer omzet te maken. Wie de trucs doorziet, gaat met een beter gevoel de winkel uit.

Een veelgebruikte methode is grotere hoeveelheden aanbieden voor dezelfde prijs. Dat gebeurt in de supermarkt, maar ook in de horeca. Je kunt bijvoorbeeld een grotere beker koffie krijgen voor dezelfde prijs, zeg twee euro. Daarvoor krijg je 33 procent meer koffie. Dat klinkt best aantrekkelijk en veel klanten zullen tevreden een grotere kop koffie bestellen. Sterker nog: als ze kunnen kiezen voor een korting op de prijs van 33 procent, nemen ze alsnog voor dezelfde prijs meer koffie, omdat ze denken dat dat net zo gunstig is. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Misleiding
Maar als je het uitrekent, is de deal helemaal niet zo gunstig. Een kopje van 100 ml wordt een kop van 133 ml. en kost twee euro. Dat is dat is 1,50 euro per 100 ml. Wie kiest voor de korting is beter af. Die krijgt namelijk 100 ml koffie voor 1,33 euro.

In dit koffievoorbeeld is het verschil natuurlijk niet zo groot, maar het principe is duidelijk: als consument profiteer je meer van een korting op de prijs dan van eenzelfde percentage extra product. Bovendien: waarom zou je iets extra’s kopen als je er geen behoefte aan hebt? Iets niet kopen, levert altijd nog de grootste besparing op.

Duur versus goedkoop
Nog een misleidend fenomeen: de prijzen bij binnenkomst van een winkel voor luxe artikelen. Niet zelden zie je in de etalage of bij de ingang extreem dure producten, zoals een modieuze shawl of trendy tas voor een extreme prijs. De winkelier weet dat deze artikelen voor de meeste mensen buiten hun budget vallen, maar stalt ze toch uit. Waarom? Om klanten lekker te maken en te verleiden naar producten verderop in de winkel, die gunstiger geprijsd zijn. Doordat je eerder al de extreme prijs hebt gezien – zeg duizend euro – valt een prijs van 500 euro alleszins mee. Maar zou je dat ook willen uitgeven als je niet eerst die hoge prijs had gezien? Een duur product ernaast doet andere producten al snel ‘goedkoop’ lijken. Houd daarom altijd je eigen budget in de gaten en volg je gezonde verstand.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl