Consumenten krijgen steeds vaker te maken met webwinkels die een loopje nemen met het consumentenrecht, of geen adresgegevens bekend maken of gekochte producten zelfs helemaal niet leveren.
Daarom gaat de Consumentenautoriteit dit jaar extra op webshops letten.
Consumenten kunnen hun klachten met webshops melden via Consuwijzer. Daar is ook een checklist te vinden, om te kijken of een webshop OK is.
Bedenktijd
Een belangrijk verschil tussen een webshop en een echte winkel is dat je bij een internetwinkel zeven werkdagen bedenktijd hebt als je iets koopt. Die bedenktijd gaat bij producten één dag na ontvangst in.
Bij diensten gaat de bedenktijd op het moment van bestellen in. Binnen die bedenktijd kun je een product retour sturen en krijg je je geld terug. Kondig het terugsturen zo snel mogelijk bij de webshop aan, en binnen 30 dagen moet de webshop terugbetalen.
Er zijn op deze regel een paar uitzonderingen, zoals reizen, tijdgebonden producten, bederfelijke waar, speciaal gemaakte producten en direct ingaande diensten.
Consumenten kunnen hun klachten met webshops melden via Consuwijzer. Daar is ook een checklist te vinden, om te kijken of een webshop OK is.
Bedenktijd
Een belangrijk verschil tussen een webshop en een echte winkel is dat je bij een internetwinkel zeven werkdagen bedenktijd hebt als je iets koopt. Die bedenktijd gaat bij producten één dag na ontvangst in.
Bij diensten gaat de bedenktijd op het moment van bestellen in. Binnen die bedenktijd kun je een product retour sturen en krijg je je geld terug. Kondig het terugsturen zo snel mogelijk bij de webshop aan, en binnen 30 dagen moet de webshop terugbetalen.
Er zijn op deze regel een paar uitzonderingen, zoals reizen, tijdgebonden producten, bederfelijke waar, speciaal gemaakte producten en direct ingaande diensten.
Bron
- GeldenRecht