Op dagen dat er iets in de krant staat over fraude met betaalpassen, grijpen consumenten minder vaak naar hun pinpas. Dit blijkt uit recent onderzoek van De Nederlandsche Bank.
Skimming is de afgelopen jaren flink toegenomen van nog geen 4 miljoen euro in 2005 tot 39 miljoen in 2011. Skimming is betaalpasfraude waarbij de pas wordt gekopieerd en de pincode op slinkse wijze wordt achterhaald. Dan kan de betaalrekening worden geplunderd.
Als kranten over skimming schrijven daalt het pinpasgebruik met 2% als het bericht gaat over fraude bij geldautomaten. Gaat het bericht over fraude bij betaalautomaten dan daalt het pinpasgebruik zelfs met 3%. Het effect is het sterkst als berichten op de voorpagina staan.
Korte duur
Het nieuws beklijft niet. De krantenberichten hebben een dag lang invloed. De dag na publicatie pinnen consumenten weer zoals ze dat eerst deden. Mogelijk hebben consumenten een groot vertrouwen in de pinpas, maar ze kunnen ook een slecht geheugen hebben voor nieuws uit de krant. Overigens bestaan er technieken die de vorm van fraude kunnen voorkomen.
[[image file="2012-01/button-twitter_1.png" align="center" ]]
- geldenrecht.nl