Modewinkels willen van uitverkoop af

Getty Images

Het hele jaar door uitverkoop is voor de consument een walhalla maar voor kleine ondernemers een hel. In de modebranche gaan daarom stemmen op om onderling afspraken te maken over vaste uitverkoopperioden, zoals in Belgie bij wet is geregeld.

Als het aan kleine modezaken ligt, is het maar twee maanden per jaar uitverkoop: in januari en in juli. De boetieks zien na het lange, koude voorjaar de bui alweer hangen: straks resten nog maar een paar mooie weken voor de verkoop van de zomercollectie tegen de normale prijs. Vervolgens beginnen grote ketens alweer met uitverkopen, waar de kleine zaken vervolgens noodgedwongen aan mee gaan doen.

Geen weggeefprijzen
De initiatiefnemer van de actie onder moderetailers, distributeur Jeanine van Eerd, is een speciale Facebookpagina begonnen, waarop de likes binnenstromen. Dat ondernemers enthousiast zijn is logisch, want hun marges staan flink onder de druk de laatste tijd. Aan de andere kant: niemand dwingt een zelfstandige om uitverkoop en kortingspercentages toe te passen. Zo zijn er ook winkels die door slimme marketing en een niche aanbod nog altijd een goede prijs weten te krijgen voor hun waren.

Winkels die wel meedoen met de uitverkooptrend wekken de schijn dat ze continu weggeefprijzen hanteren. Niets is minder waar. De prijs in de winkel hoeft niet per se gunstig te zijn. Een hoge korting klinkt aantrekkelijk, maar de uiteindelijke prijs hangt af van de oorspronkelijke verkoopprijs. Als die aan de hoge kant was – en niet iedere consument let daarop – dan blijft er van de korting een stuk minder over. Soms worden prijzen zelfs verhoogd net voor de uitverkoop.

Goed voor de consument?
Sommige ondernemers beweren dat het ook voor de consument een goede zaak is om minder lang uitverkoop te hebben. De duidelijkheid zou een groot voordeel hebben. Met vaste uitverkoopperioden hoeven klanten niet meer bang te zijn dat een pas aangeschaft kledingstuk volgende week misschien is afgeprijsd. Hoe dank ook: kopen wat je zoekt tegen een zo gunstig mogelijke prijs blijft een kwestie van goed opletten, vergelijken en soms even geduld hebben tot er wordt afgeprijsd.

Geen wet
Al in 1984 is in Nederland de wettelijke halfjaarlijkse uitverkoop afgeschaft om ondernemers meer vrijheid te geven om zelf te bepalen wanneer ze willen afprijzen. Van herinvoering is geen sprake. De handhaving van de wet was een zwak punt. Uitverkopen om een speciale reden, zoals een verbouwing, mocht wel. Winkeliers maakten hier misbruik van door een verbouwing te simuleren.

Ook brancheorganisaties maken zich niet sterk voor een herinvoering van de uitverkoop. Een uitverkoopplicht in januari en juli gecombineerd met een uitverkoopverbod buiten die perioden, staat op gespannen voet met de Mededingingswet. Modewinkels mogen wel onderling afspreken welke uitverkoopperiode zij hanteren, zolang dat geen verplichtend karakter heeft.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl