Nieuwe hulp bij fraude

Fraude blijft aan de orde van de dag. Daarom is er nieuw meldpunt dat slachtoffers helpt en u helpt ellende te voorkomen.

Er gebeuren om ons heen allerlei dingen die vallen onder de noemer ‘fraude’. Waar staat die term eigenlijk precies voor? Op de website van de nieuwe fraudehelpdesk geven ze de volgende algemene omschrijving: ‘Fraude is elke handeling die tot doel heeft om er financieel beter van te worden ten koste van een ander persoon of een bedrijf, door die ander een rad voor ogen te draaien.’ En dat is er dan in allerlei vormen, zo is terug te vinden in het Fraude ABC op dezelfde site.

Voorbeelden zijn er te over. Nepmails uit naam van banken, waarmee geprobeerd wordt bij uw bankrekening te komen. Malafide klussers die u opzadelen met idiote rekeningen.  Zogenaamd gewonnen prijzen waarvoor u wel even moet bellen (met een duur nummer). Nepfacturen die verzonden worden naar kleine bedrijven. Zo kunnen we nog heel lang doorgaan: fraude is een veel voorkomend fenomeen.

Door goed geïnformeerd en alert te zijn, kunt u heel veel vormen van fraude voor zijn. Om u daarbij te helpen, heeft een groot aantal organisaties de handen ineen geslagen om te komen tot een Fraudehelpdesk. De Autoriteit Financiële Markten, het Centraal Meldpunt identiteitsfraude, de Consumentenautoriteit, Consuwijzer, en nog heel veel andere partijen werken samen met deze helpdesk. Het doel van de helpdesk is om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van fraude.

Er wordt informatie gegeven over allerlei vormen van fraude, en tips om te voorkomen dat u er slachtoffer van wordt. Bent u al bedonderd, dan kunt u bij de helpdesk informatie krijgen over wat u het beste kunt doen.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl