Ongeluk? Zo haalt u alles uit uw claim

Schade aan de auto kan behoorlijk in de papieren lopen. Vaak zijn de kosten gedekt door een polis of waarborgfonds. Maar zorg er wel voor dat u weet waar en hoe u een claim moet indienen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker in het verkeer, want volgens een schatting gebeurt er iedere 30 seconden ergens een ongeluk waaruit een claim voortvloeit. Deuken zijn dus ‘big business’, want tegenover 4,6 miljard euro aan premie staat 3,4 miljard euro aan schade. Veel bestuurders laten onnodig geld liggen door schade niet of niet op de goede manier te claimen. Omdat ze geen zin hebben in het papierwerk, de no-claim korting niet willen verliezen, of omdat ze ten onrechte denken dat de schade toch niet vergoedt wordt. Geld & Recht zet daarom de mogelijkheden op een rij om alles uit uw claim te halen.


Deuk door een ongeluk
Als er sprake is van een ‘eenzijdig’ ongeluk, komt u alleen in aanmerking voor een vergoeding als u een ‘all-risk’ polis heeft afgesloten. Daarvoor moet u ook een Europees Schadeformulier invullen. Neem er de tijd voor om het formulier zo duidelijk en zo volledig mogelijk in te vullen. Onder het kopje ‘aansprakelijkheid’ geeft u een omschrijving van het voorval.
Als er meerdere auto’s bij het ongeval betrokken zijn is het belangrijk om rustig te blijven. Boos worden heeft geen zin en kan er juist voor zorgen dat u uw schadeclaim niet goed indient. Bedenk dat het ongeluk al is gebeurd, een scheldpartij verandert daar niets aan. Richt u liever op een goede afwikkeling van de zaak. Daarbij kunt u niet om die ander heen, hoe dom hij of zij in uw ogen net daarvoor ook nog is geweest. En het onvermijdelijke papierwerk vergt de nodige concentratie.
Over het algemeen kunt u het beste de politie bellen en de auto’s laten staan. Ook al heeft de sterke arm aangekondigd niet meer te komen: gewoon bellen. Zeker wanneer er onduidelijkheid is over de schuldige. Op die manier kan de politie een goed proces verbaal opmaken en dat kan helpen bij het beantwoorden van de schuldvraag. Daarna vult u het Europees schadeformulier in. Dat formulier hoort iedere automobilist bij zich te hebben en kunt u opvragen bij de verzekeraar.
Als u foto’s kunt maken, dan moet u dit zeker doen. Ga niet in op voorstellen om de schade direct te regelen. Noteer de identiteit van eventuele getuigen op het formulier en zorg ervoor dat de verzekeringsgegevens van de tegenpartij juist vermeld worden. Geef duidelijk aan waar de schade zich bevindt. Vergeet onderaan bij punt 12 niet het aantal aangekruiste vakjes in te vullen. Kruis nooit iets aan dat ongeveer juist is. Dit kan bij het bepalen van de schuld tegen u werken.
Onder punt 13 staat in de kleine lettertjes een belangrijke boodschap: Goed aangeven: wegsituatie, rijrichting, positie op het moment van botsing, verkeerstekens, straatnamen (of wegen). Vergeet dit niet!
Denk eraan dat u beide het formulier ondertekent, maar doe dat pas als u de inhoud snapt en het er mee eens bent. Maak anders uw opmerkingen of bezwaren kenbaar bij punt 14 voordat u tekent. Meldt de schade zo snel mogelijk bij uw verzekeraar.

Verschillen per verzekering.
Uit onderzoek door het Vara consumentenprogramma Kassa, blijkt dat de dekking per autoverzekering behoorlijk uiteen kan lopen. Geld&recht.nl biedt ook de mogelijkheid om polissen te vergelijken.

Vaststellen van de schade
Autoschade hoeft alleen door een expert te worden getaxeerd, als die wordt vergoed door uw eigen verzekering of door een tegenpartij. Moet u de schade zelf betalen, dan is taxatie door een expert niet nodig. Als de autoschade niet al te hoog is, vindt de verzekering een ‘pro-forma nota’ van een garagebedrijf in de regel voldoende. Meestal ligt de grens rond de €400 - €600.Is de schade hoger, dan moet die worden vastgesteld door een schade-expert. Wanneer u de tegenpartij aansprakelijk stelt, zal zijn of haar verzekeraar meestal een expert inschakelen, die binnen een paar dagen de schade taxeert. Dat betekent overigens niet dat de verzekeraar ook erkent dat deze uw schade moet betalen. Die discussie volgt pas later.
Het kan gebeuren dat u het niet met de schade-expert eens bent. Teken dan geen stukken, of laat hierop de aantekening maken ‘onder protest’. Overleg eerst met de expert om uw argumenten duidelijk te maken. Als u het samen niet eens wordt, kunt u een 'contra-expertise' laten opmaken.

Tips

  • Laat een contra-expertise zo snel mogelijk uitvoeren. In ieder geval moet het bewijs (de auto) nog aanwezig zijn.
  • Kijk in uw polisvoorwaarden vóórdat u een contra-expertise laat opmaken. Wellicht heeft u een rechtsbijstandverzekering die de kosten vergoedt.
  • Bel eerst met de verzekeraar die de schade moet vergoeden. Als u het samen eens kunt worden welke expert deze tweede expertise uitvoert, scheelt dat later een heleboel onderhandelen
  • Als u het uiteindelijk niet eens wordt over de hoogte van de vergoeding en er met de verzekeraar niet uitkomt, dan kunt uw klacht ook voorleggen aan het Klachteninstituut Verzekeringen. Ongeveer 20% van de klagers over autoschade wordt daar alsnog in het gelijk gesteld. www.klachteninstituut.nl 070-3338999.

Welke verzekering?
Wie alleen schade heeft aan de auto en geen persoonlijk letsel oploopt of veroorzaakt, kan een beroep doen op verschillende polissen. Een overzicht:
Voertuigverzekering WA
Betaalt sleepkosten van uw eigen voertuig en wanneer u aansprakelijk bent de schade van de tegenpartij.
Voertuigverzekering WA Plus (ook wel mini casco genoemd)
Schade aan uw auto alleen in sommige met name genoemde gevallen (o.a. brand, wildschade. Controleer uw polis), sleepkosten, soms extra kosten huurauto. Wanneer u aansprakelijk bent de schade van de tegenpartij.
Voertuigverzekering WA+volledig casco (ook wel all-risk genoemd)
Eigen voertuigschade (reparatiekosten of total loss) extra kosten huurauto, sleepkosten en wanneer u aansprakelijk bent de schade van de tegenpartij.
Inboedelverzekering
Bagageschade aan zaken die tijdelijk verwijderd zijn van de woning, soms ook kleding of bril.
Aansprakelijkheidsverzekering particulieren
Betaalt schade aan een tegenpartij wanneer u daarvoor aansprakelijk bent. In de regel geen dekking wanneer de schade is veroorzaakt met of door een (gehuurd of geleend) motorvoertuig. Daarvoor heeft u een (verplichte) Voertuigverzekering nodig.
Rechtsbijstandsverzekering
Probeert uw schade te verhalen op de tegenpartij. Dat kan zowel materiele schade zijn als smartengeld. Zit soms al bij de autoverzekering, het lidmaatschap van de vakbond of ANWB.
Bron:www.verkeersongeval.nl

Wat gebeurt er met mijn no-claim?
Veel automobilisten rijden al enkele jaren schadevrij rond en dat gedrag wordt beloond met de no-claim korting of ‘bonus-malus’. Die kan in de loop van de jaren behoorlijk oplopen. Vraag uw verzekeringsmaatschappij daarom altijd naar de gevolgen van het vergoeden van een schade. Bij welk bedrag claimen voordeliger wordt, hangt af van de hoogte van de basispremie, het kortingspercentage en de mate waarin de verzekeraar u na de schade 'terugzet'. U kunt afspreken met de verzekeringsmaatschappij dat u het uitgekeerde bedrag terugbetaalt wanneer dit voor u voordeliger is. Dat vaak ook nog achteraf. Overleg hiervoor met de verzekeraar of tussenpersoon.
Een (kleine) schade niet laten herstellen is over het algemeen niet verstandig. De reparatie ziet u immers min of meer direct terug in de waarde van de auto. Bovendien kan er bij een eventuele volgende schade onduidelijkheid ontstaan over de aansprakelijkheid voor oude en nieuwe deuken.

 

Auteur