Ongewenste telefoontjes grootste ergernis

Consumenten ergeren zich het meest aan ongewenste verkooptelefoontjes, zo blijkt uit onderzoek van Consuwijzer.nl

In 2011 waren de bezoekers van ConsuWijzer.nl met name geïnteresseerd in de nieuwe regels rondom het opzeggen van abonnementen en contracten. Ongewenste verkooptelefoontjes waren de grootste ergernis.

Ook zijn er veel vragen en meldingen over garantiekwesties. Dat blijkt uit de cijfers over 2011 die ConsuWijzer vandaag bekend maakt.
 
De website ConsuWijzer.nl werd in 2011 bijna 2,3 miljoen keer bezocht. Het loket ontving zo’n 85.000 meldingen van consumenten over problemen die zij ervaren bij de aankoop van producten of diensten.

Consumenten gebruikten in 2011 ruim 490.000 keer de voorbeeldbrieven die op ConsuWijzer staan waarmee consumenten  zelf hun recht kunnen halen.

Top drie meest geraadpleegde informatie:
1.    abonnement of contract opzeggen / stilzwijgende verlenging
2.    telemarketing en bel-me-niet register
3.    garantie en non conformiteit

Top vijf meldingen bij ConsuWijzer:
1.    misleidende en agressieve verkoop, m.n. telefonische werving door o.a. loterijen en goede doelen
2.    garantie, m.n. elektronicabranche
3.    rekeningen en betalen, m.n. telecom- en energiesector
4.    beëindigen en ontbinden overeenkomst, vooral sportscholen, uitgeverijen
5.    vragen over nieuwe wetgeving, vooral over de nieuwe regels rondom abonnementen

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl