Een luchtvaartmaatschappij die een vertraging wijt aan slecht weer moet dit ondubbelzinnig kunnen aantonen. Lukt dat niet, dan moet de maatschappij de passagiers een vergoeding geven. Dit blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechter in een zaak tegen Easyjet.
Luchtvaartpassagiers hebben recht op compensatie als hun vlucht is vertraagd. Hiervoor geldt een uitzondering: buitengewone omstandigheden. Dat zijn omstandigheden waaraan luchtvaartmaatschappijen niets kunnen veranderen zoals extreem slecht weer, sneeuwbuien of een flinke storm. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dit ook niet voorkomen en hoeven daarom de passagiers geen vergoeding te geven.
Weerrapporten
Easyet had geweigerd om passagiers compensatie te betalen voor een vertraagde vlucht op 30 januari 2010 met als argument dat het weer erg slecht was. De maatschappij had hiervoor weerrapporten van Schiphol als bewijs, maar uit andere weerrapporten bleek dat op het moment van vertrek het weer in Amsterdam helemaal niet zo slecht was. Ook waren er op dat moment geen andere vluchten vertraagd. De rechter oordeelde daarom dat het bewijs voor het slechte weer onvoldoende was en stelde de passagiers in het gelijk.
Bron: www.euclaim.nl/
- geldenrecht.nl