De overheid treedt inmiddels hard op tegen sms boefjes die dure abonnementen aansmeren. Maar de gedupeerden hebben vaak het nakijken.
Ze blijven het proberen. Foute bedrijven die ongevraagde sms’jes sturen naar heel veel mobiele telefoons. En dan ook nog zonder de mogelijkheid om op te zeggen, terwijl er wel € 1,50 per ontvangen bericht in rekening wordt gebracht. Schandalig natuurlijk.
Telecomtoezichthouder OPTA is het daarmee eens en beboet dit soort bedrijven regelmatig. Pas geleden was het SD&P Interactive, dat een boete opgelegd kreeg van maar liefst € 550.000. Dat klinkt veel, maar het bedrijf had dan ook meer dan 10 miljoen ongevraagde sms’jes verstuurd à € 1,50 per stuk. Dan is die boete eigenlijk peanuts. Tenminste, als het bedrijf niet ook de onterecht in rekening gebrachte kosten moet terugbetalen aan de gedupeerde consumenten.
Vooralsnog is het bedrijf niet opgelegd dat ze de betrokken sms-ontvangers moet compenseren. Daardoor is het nog steeds behoorlijk lucratief om dit soort dingen te doen: inkomsten € 15 miljoen, boete net iets meer dan een half miljoen. Reken uit die winst.
Op zich kan een gedupeerde consument natuurlijk naar de rechter stappen, grote kans dat hij daar zijn gelijk wel haalt. De bedragen per persoon zijn echter niet zodanig, dat een gang naar de rechter lonend is. De Consumentenbond zou graag namens alle consumenten een schadevergoeding eisen bij de rechter, maar dat kan wettelijk nog niet. De bond pleit ervoor dat hier snel verandering in komt, zodat zij de belangen van de consumenten heel concreet kan behartigen in dit soort zaken.
- geldenrecht.nl