Autorijden in het buitenland is altijd weer een avontuur. Vooral als je te maken krijgt met vreemde verkeersregels. Voorkom een bonnenregen en ken de belangrijkste voorschriften.
De Italiaanse 'zona traffico limitato' is berucht onder buitenlandse automobilisten. Wie bijvoorbeeld in Florence of Rome een verkeersbord over het hoofd ziet waarop zo’n zone wordt aangekondigd, en nietsvermoedend met de auto het oude stadscentrum binnen rijdt, kan rekenen op een fikse prent. Het bord betekent namelijk dat er alleen auto’s met een ontheffing mogen rijden.
Deze en andere onbekende verkeersregels zorgen ieder jaar voor flink wat boetes uit vakantielanden. De ANWB raadt daarom aan de belangrijkste afwijkende buitenlandse verkeersregels uit het hoofd te leren. Want ook voor boetes geldt: voorkomen is de goedkoopste optie.
Vier verrassingen uit België
- Een knipperend oranje stoplicht betekent dat u extra moet opletten bij het doorrijden. Bij een oranje licht dat ononderbroken brandt, mag u niet doorrijden.
- Een cruisecontrolverbod wordt aangegeven met de woorden 'Cruise control' met een rode streep erdoor. Tot aan het volgende kruispunt mag u de cruisecontrol niet gebruiken.
- U moet in België verplicht reflecterende veiligheidshesjes in de auto hebben, net als in veel andere landen (o.a. Duitsland en Frankrijk). Het verschilt per land of alleen de bestuurder of ook de passagiers een veiligheidsvest moeten dragen bij pech. De ANWB raadt uit voorzorg aan voor iedereen een vestje in te pakken.
- Een brandblusser in de auto is verplicht voor Belgische automobilisten. Het advies is om er als toerist ook een mee te nemen om vervelende discussies te voorkomen.
Drie surprises uit Frankrijk
- Sinds vorig jaar moet u verplicht een alcoholblaastest aan boord hebben. Daarmee kunt u zelf beoordelen of u nog in staat bent aan het verkeer deel te nemen na een glaasje Franse wijn. De blaastest moet voldoen aan de landelijke norm. Die wordt aangegeven met de letters 'NF'. Te koop bij o.a. de ANWB, Halfords, Franse tankstations en Franse apotheken.
- Bij pech of een ongeval op de autoroute hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen. Het is namelijk verboden om op de autosnelweg te lopen. De bestuurder moet wel de alarmlichten inschakelen en alle inzittenden moeten achter de vangrail op hulp wachten.
- De functie voor flitsmeldingen op het navigatiesysteem moet zijn uitgeschakeld. De boetes hiervoor lopen op tot maar liefst €1500. Ook riskeert u een rijontzegging.
Vier regels uit Spanje
- Als de auto met caravan twaalf meter of langer is, bent u verplicht om achter op de caravan aan beide zijden Europees goedgekeurde reflecterende markeringen te bevestigen. Het mag ook één plaat zijn. Let op: in Nederland en veel andere landen zijn deze platen niet toegestaan! In Portugal mag u de platen wel laten zitten. Fietsen achterop? Tel het fietsenrek dan mee bij het opmeten.
- Honden moeten op de achterbank goed worden vastgezet, liefst met een speciale gordel of in een transportbox.
- Een hoofdtelefoon of 'oortjes' dragen is een kostbare aangelegenheid. U riskeert een boete van €200.
- Op zogeheten autovías gelden dezelfde snelheden als op een autosnelweg (autopistas). Op autovías mogen ook landbouwvoertuigen en fietsen rijden op de vluchtstrook. Een ‘gewone’ autoweg herkent u aan het bord: via reservada para automóviles.
Twee instinkers uit Italië
- Wie meerdere honden in de auto heeft, moet ze achter een hondenrek zetten.
- Let op de 'verboden in te rijden'-verkeersborden met de tekst 'zona traffico limitato' in steden met oude stadscentra. Wie het bord passeert, krijgt een boete die oploopt tot ruim €300. "We hebben er al vaak voor gewaarschuwd, maar het blijft de topscorer onder de boetes", zegt Yda Matthijssen van ANWB Rechtshulp. "We krijgen geregeld mensen aan de telefoon met torenhoge 'gestapelde' boetes, omdat ze de weg kwijt waren en elke keer dat ze het bord passeerden, werden geflitst."
Zeven regels uit Duitsland
- Het is verboden om een voertuig met pech langs de snelweg te repareren. U mag dus geen lamp vervangen of een band verwisselen. Laat de auto zo snel mogelijk naar een veilige plek slepen.
- Zet de functie voor flitsmeldingen op het navigatiesysteem uit, anders riskeert u een boete van minimaal €74 én inbeslagname van de apparatuur.
- Honden op de achterbank moeten goed worden vastgezet.
- Een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt óók voor campers zwaarder dan 3500 kilo.
- Wilt u bijvoorbeeld in Berlijn of München een Umweltzone (milieuzone) in rijden? Dan hebt u een milieusticker nodig. Plak deze rechtsonder op de voorruit (van binnenuit gezien). Te koop bij ANWB-kantoren (leden €16,95, niet-leden €17,95) en tankstations ter plekke. Oudere dieselauto’s en auto’s zonder katalysator mogen het centrum helemaal niet in.
- Voor wie graag hard over de Autobahn scheurt: de adviessnelheid is 130 km per uur. Rijdt u harder en krijgt u een aanrijding, dan bent u eerder aansprakelijk.
- Een verkeersbord dat een inhaalverbod aangeeft, betekent een verbod om voertuigen met meer dan twee wielen in te halen. Een auto mag dus wel een motor inhalen, maar een motor mag geen auto inhalen.
Twee keer onbekend Oostenrijk
- Overstekende kinderen hebben altijd voorrang.
- Bij oranje licht mag u niet doorrijden, tenzij u echt niet kunt stoppen. Voordat het licht op oranje springt, knippert het groene licht vier keer. Als rood en oranje gelijktijdig knipperen, zal het licht kort daarna op groen springen.
Zes regels uit Zwitserland
- Het bezit van navigatieapparatuur met flitsmeldingen is verboden, op straffe van inbeslagname en een fikse boete. Er wordt streng op gecontroleerd. Advies: verwijder de signaleringsfunctie vooraf.
- Met een lege brandstoftank op de vluchtstrook stoppen is strafbaar.
- Parkeert u op een helling? U moet de auto behalve met de handrem óók extra zekeren. Bijvoorbeeld door hem in de eerste versnelling te zetten.
- Gele knipperlichten langs de autoweg betekenen dat u op deze gedeelten niet mag inhalen.
- Auto’s mogen 120 km per uur op de autosnelweg en 100 op de autoweg. Sancties voor te hard rijden: rijontzegging en administratiekosten.
- Bij een file bent u verplicht om een middendoorgang (Rettungsgasse) vrij te maken. Ga zo veel mogelijk links of rechts rijden, zodat in het midden voldoende ruimte is voor hulpverleners. Zijn er meer dan twee rijstroken? Bestuurders op de meest linkerrijstrook moeten zo veel mogelijk naar links gaan, en op de overige rijstroken zo veel mogelijk naar rechts rijden. Deze regel geldt ook in Oostenrijk en Duitsland.
Toch een boete? Beperk de schade!
- Wordt u aangehouden, betaal dan de boete ter plekke. Dat adviseert de ANWB. Meteen afrekenen is het goedkoopst. Vaak kunt u ook niet anders. Bezwaar maken heeft (net als in Nederland) alleen zin als daar een gegronde reden voor is. Met het argument dat u de buitenlandse verkeersregels niet kent, komt u meestal niet weg.
- Hou er rekening mee dat de incassokosten behoorlijk kunnen oplopen als u niet betaalt. Buitenlandse autoriteiten krijgen via de RDW de adresgegevens van de kentekenhouder en sturen de boete daar rechtstreeks naartoe.
- Wie niet betaalt, kan met het Centraal Justitieel Incassobureau te maken krijgen. Die neemt de inning van wanbetalers uit handen van de buitenlandse autoriteiten. Wie weigert te betalen, kan bij een volgend bezoek aan het land te maken krijgen met de politie.
Kijk voor alle verkeersregels per land op www.anwb.nl/vakantie/landeninformatie onder 'praktische informatie' en vervolgens het kopje 'praktisch'. ANWB-leden hebben recht op telefonisch juridisch advies van de afdeling Rechtshulp: T 088-269 77 88. Zie ook
www.anwb.nl/rechtshulp (of mail uw vraag naar jurinfo@anwb.nl).
- geldenrecht.nl