Een technisch mankement aan een vliegtuig nadat het vliegtuig is vrijgegeven om te vertrekken, is onderdeel van het normale luchtvaartverkeer. Het is geen buitengewone omstandigheid en passagiers die hierdoor vertraging oplopen, hebben recht op compensatie.
Dit blijkt uit enkele uitspraken die de kantonrechter begin april heeft gedaan in een aantal zaken tegen Transavia. Het ging om vluchten naar Bodrum op 5 mei 2009, naar Samos op 23 juni 2009, van Palma de Mallorca naar Amsterdam op 11 juli 2010 en van Malaga naar Rotterdam op 25 april 2011.
Compensatie geweigerd
In alle gevallen liepen de passagiers een flinke vertraging op door een technisch mankement aan het vliegtuig. De passagiers claimden de compensatie, waarop zij volgens Europese richtlijnen recht hebben. Dat was afhankelijk van de afstand €250 of €400 per passagier. Transavia weigerde de compensatie te betalen. Daarop stapten passagiers naar de rechter, die oordeelde dat een technisch mankement Transavia niet vrijpleit. De luchtvaartmaatschappij moet de compensatie betalen.
EUClaim
In de zaak van de vertraagde vlucht naar Samos voerde Transavia ook aan dat de passagiers niet konden procederen omdat zij hun aanspraken hadden overgedragen aan EUclaim. De rechter veegde dit argument van tafel. Dat de passagiers EUClaim een volmacht hadden gegeven de compensatie te innen betekent niet dat EUClaim eigenaar van de vordering is geworden. De passagiers kunnen nog steeds zelf naar de rechter stappen als de compensatie niet wordt uitgekeerd.
Bronnen:
www.euclaim.nl/nieuws/358/Technisch-mankement-na-vertrek-niet-buitengewoon
www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BZ6728
- geldenrecht.nl