Mijn vrouw en ik zijn net terug van een heerlijke vakantie op Sardinie. De reis naar huis was helaas stukken minder. Onze vlucht vertrok vier uur later dan op ons ticket stond vermeld. Hebben wij recht op een vergoeding?
Wie te maken krijgt instapweigering, vertraging of annulering van uw vlucht met een Europese vliegtuigmaatschappij, heeft op grond van EU-verordening 261/2004 mogelijk recht op een vergoeding.
Om daarvoor in aanmerking te komen, moet uw vlucht meer dan 3 uur vertraging hebben. De hoogte van de vergoeding hangt vervolgens af van het aantal kilometers van de vliegreis. Naast een vergoeding heeft u soms recht op eten en drinken en twee telefoongesprekken. Hierbij is ook het aantal uren van de vertraging en de reisafstand bepalend. De juristen van het Juridisch Loket adviseren u graag of een beroep op de verordening loont. Belangrijk om te onthouden is dat als u extra kosten maakt, u altijd de bonnetjes moet bewaren.
Haalt dit niets uit, leg dan de zaak voor aan de Geschillencommissie Luchtvaart, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de kantonrechter of een claimbedrijf. De juristen van het Juridisch Loket vertellen u graag meer over deze mogelijkheden.
Yasmin Amar is juridisch adviseur bij Het Juridisch Loket.
Om daarvoor in aanmerking te komen, moet uw vlucht meer dan 3 uur vertraging hebben. De hoogte van de vergoeding hangt vervolgens af van het aantal kilometers van de vliegreis. Naast een vergoeding heeft u soms recht op eten en drinken en twee telefoongesprekken. Hierbij is ook het aantal uren van de vertraging en de reisafstand bepalend. De juristen van het Juridisch Loket adviseren u graag of een beroep op de verordening loont. Belangrijk om te onthouden is dat als u extra kosten maakt, u altijd de bonnetjes moet bewaren.
Uitzonderingen
Soms gebeurt er iets onverwachts waar uw luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Bijvoorbeeld een oorlog, een aswolk van een vulkaan, zeer dichte mist, zware sneeuwval of een terreurdreiging. Dit heet overmacht. Hierdoor kan uw vlucht vertragen en krijgt u geen vergoeding. Een technisch mankement is geen overmacht.Wat te doen
Als eerste stuurt u een aangetekende brief naar de luchtvaartmaatschappij om uw claim in te dienen. Het Juridisch Loket heeft hiervoor een gratis voorbeeldbrief.Haalt dit niets uit, leg dan de zaak voor aan de Geschillencommissie Luchtvaart, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de kantonrechter of een claimbedrijf. De juristen van het Juridisch Loket vertellen u graag meer over deze mogelijkheden.
Yasmin Amar is juridisch adviseur bij Het Juridisch Loket.
Bron
- Geld&Recht