Goede vragen over de voordelen én valkuilen van zo'n vereniging!
Wie in een koopappartement woont, kan er niet omheen. Al is het maar
vanwege de maandelijkse contributie. Waar mag je als lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE) eigenlijk op rekenen?
Is een VvE verplicht?
Ja, in de wet is bepaald dat bij splitsing van een gebouw in appartementen er een vereniging moet worden opgericht om de gezamenlijke belangen van de appartementseigenaren te behartigen. Alle eigenaren zijn automatisch lid en hebben een stemrecht bij het nemen van beslissingen. Sinds een aantal jaar is het verplicht om geld te reserveren voor het (groot) onderhoud van het gebouw. Dit reservefonds moet op een bankrekening worden gestort die op naam staat van de VvE. En de vereniging moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel.Wie bestuurt de VvE?
Wie een bestaand appartement koopt, wordt mede-eigenaar van het hele gebouw. U krijgt het exclusieve recht op het eigen gedeelte en wordt medeverantwoordelijk voor de gemeenschappelijke ruimtes. Dat staat ook in de splitsingsakte en het splitsingsreglement. Iedere bewoner is automatisch VvE-lid en die VvE kiest een bestuur. Vaak zijn er ook nog commissies, zoals de kas- of technische commissie, met eigen taken en verantwoordelijkheden.Soms is er een ‘slapende’ VvE. Die bestaat dan alleen op papier en doet niets. Het kan de moeite waard zijn zo’n VvE nieuw leven in te blazen. Goed onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten heeft vaak een positieve invloed op de waarde van de appartementen. En als het achterstallige onderhoud erg uit de hand loopt, kan de gemeente zelfs van de eigenaren eisen dat ze orde op zaken stellen.
Kan het beheer ook uitbesteed worden?
Ja, er zijn professionele beheerders die praktische zaken uit handen kunnen nemen. Dat betekent niet dat de bewoners achterover kunnen leunen. Ook beheerders maken fouten en die kunnen appartementseigenaren veel geld kosten. VvE-beheerder Redema BV uit Nieuwegein ging bijvoorbeeld failliet. Het bedrijf beheerde het reservefonds voor een groot aantal VvE’s in Nederland. De maandelijkse bijdragen van de leden werden gestort op rekeningen die niet op naam van de verenigingen stonden, maar op naam van Redema. Het bedrijf is in januari failliet verklaard en de curator heeft besloten dat het geld op de rekeningen – dus óók het geld van de VvE’s – tot de failliete boedel van Redema behoort. Eén appartementsgebouw schijnt op deze wijze 1,5 miljoen euro kwijt te zijn geraakt. Dit verlies had makkelijk voorkomen kunnen worden door de bijdragen op een eigen rekening te laten storten. Redema zal zeker niet de enige zijn die VvE’s hierin verkeerd adviseert. Daarom is het aan te raden in uw eigen administratie of die van het VvE-bestuur na te gaan op welke naam het reservefonds staat, op naam van de beheerder of die van de VvE.Hoeveel moet ik aan een VvE betalen?
Dat verschilt per vereniging. Vooral omdat dit afhangt van het complex zelf. Is er bijvoorbeeld een lift? Of verwarming in de gemeenschappelijke ruimte? Daarnaast telt de mate van gezamenlijk onderhoud. Een goede VvE heeft een financieel plan voor de korte en lange termijn. In het plan voor de korte termijn staat bijvoorbeeld wat de kosten zijn voor de (verplichte) opstalverzekering, klein onderhoud en schoonmaak. Voor de lange termijn wordt geld gereserveerd in een reservefonds voor groot onderhoud, voor het hele complex. Een goede VvE kan duidelijk uitleggen waarvoor u betaalt. Het is aan u of dat redelijk vindt. Vindt u de contributie te hoog, dan zou u dat bij een bewonersvergadering aan de orde kunnen stellen.