Nederlanders kopen tegenwoordig vaker in de uitverkoop, constateert Batavia Stad Fashion Outlet uit de resultaten van een jaarlijks consumentenonderzoek. Maar ligt dat aan de consument of aan de winkels?
Uit het onderzoek van Batavia Stad, het outletcentrum in Lelystad, waaraan duizend consumenten meededen, blijkt dat 28 procent van de consumenten vaker een product koopt met korting. Bijna zeventig procent van deze kopers geeft als reden op dat zij minder te besteden hebben; 56 procent vindt het vooral leuk een koopje op de kop te tikken. Vooral vrouwen hebben veel over voor een goede korting: 92 procent van de vrouwen gaat hier ver in tegenover tachtig procent van de mannen. Meer dan een kwart van de mannen dingt graag af.
Het hele jaar uitverkoop
De uitverkoop begint traditioneel in januari, zoals de Bijenkorf deze dagen ook aankondigt. Maar een meerderheid van de winkels heeft tegenwoordig veel meer uitverkoopmomenten. In de binnenstad lijkt het wel het hele jaar door SALE. Dat mag, want een uitverkoopwet bestaat niet in Nederland.
Als een paar winkels van de daken schreeuwen dat het uitverkoop is, volgen er vanzelf meer. Wie niet meedoet, prijst zichzelf uit de markt. Daardoor lijkt het alsof winkeliers alles continu tegen weggeefprijzen de deur uitdoen, maar niets is minder waar. Het SALE-uithangbord is alleen een trigger voor de consument. De prijs in de winkel hoeft niet per se gunstig te zijn. Een hoge korting klinkt aantrekkelijk, maar kijk ook naar de oorspronkelijke prijs. Was die niet veel te hoog?
Zo profiteer je echt
Zeker wanneer een krappe beurs de reden is om in de uitverkoop te kopen, is het verstandig kritisch te blijven kijken naar de prijs. Impulsaankopen geven wel een euforisch gevoel, maar meestal niet voor lang. Een slimme klant scoort in de uitverkoop precies die spullen die hij nodig heeft tegen een vooraf bepaalde maximumprijs. Wie de winkel ingaat met zo’n verlanglijstje in het hoofd, profiteert pas echt van de uitverkoop.
- geldenrecht.nl