Zes op de tien Nederlanders letten op aanbiedingen bij het boodschappen doen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk als je niet tegelijkertijd de inhoud van verpakkingen in de gaten houdt. De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop legt geniepige manieren van consumentenmisleiding bloot. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Bijna iedereen let wel op de prijs, maar wie controleert de inhoud van een voorverpakt product, zoals cornflakes of chips? Bijna niemand, weten fabrikanten. Daarom is het manipuleren van de inhoud een handige manier om de prijs per kilo te verhogen. Soms verdienen handelaren iets extra’s door ook de verpakking mee te wegen. Deze strategieën worden zo onopvallend toegepast dat de meeste consumenten niet doorzien dat ze minder waar voor hun geld krijgen.
Minder inhoud
Test-Aankoop ontdekte dat een reep Mars, Snickers en Twix in zeven jaar tijd lichter zijn geworden. Wogen deze repen in 2005 respectievelijk nog 54, 60 en 58 gram, anno 2012 tref je exemplaren van 45, 45 en 50 gram aan. Dat is tot 15 gram minder per stuk. Een pak Pringles weegt 10 gram minder dan vroeger. Ook verschillende merken ontbijtgranen stopten minder granen in een doos.
Fabrikanten die minder inhoud in een verpakking doen, verlagen over het algemeen niet de prijs. Op die manier verdienen ze meer per kilo van het product. Uit studies weten ze dat consumenten een verpakking met minder inhoud doorgaans gewoon blijven kopen, terwijl een prijsverhoging een veel groter effect heeft op de verkoop. Een soortgelijke truc is de verpakking groter laten lijken, bijvoorbeeld door er XXL op te zetten.
Meer inhoud
Sommige fabrikanten doen het andersom: ze stoppen wel meer inhoud in een doos, bijvoorbeeld van ontbijtgranen en chips. Tegelijkertijd met deze gedaanteverwisseling stijgt de prijs uiteraard mee. De consument vindt dat logisch, want hij ziet dat hij meer waar voor zijn geld krijgt. Toch rekent hij meestal niet precies na of de prijsstijging wel gelijke tred houdt met de volumestijging.
Fabrikanten weten dat consumenten zich laten leiden door intuïtieve vuistregels zoals "een grote verpakking is voordeliger, dus het zal wel in mijn voordeel zijn" en "ik betaal meer omdat er meer in zit". Zodoende onderschatten zij prijsstijgingen. Kreten als "maxi pack" of "family pack" op de verpakking versterken deze suggestie. Mooi meegenomen voor fabrikanten is dat grote verpakkingen de consumptie stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat mensen automatisch meer eten uit een grote verpakking.
De verpakking meewegen
Als je een bakje met 200 gram garnalen koopt, verwacht je dat er ook 200 gram garnalen in zit. Test-Aankoop ontdekte dat de verpakking regelmatig wordt meegewogen bij deze 200 gram. Gaat het om een zware verpakking, dan jaagt dit het brutogewicht én de prijs de hoogte in.
De Belgische consumentenorganisatie verzamelt ervaringen van consumenten op de website www.testaankoop.be/luchtinpakjes. Hier zijn een paar sterke voorbeelden van misleiding te zien, zoals een grote fles vloeibaar wasmiddel die per liter €1,26 meer kost dan een kleine fles. Of twee pakken chips die er exact even groot uitzien, maar waarvan de inhoud 30 gram verschilt in gewicht. Blijven opletten dus!
- geldenrecht.nl