Een klacht indienen is niet bij elk pensioenfonds even makkelijk. Ook kan de registratie van klachten door pensioenfondsen beter.
Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar klachtenprocedures van pensioenfondsen. Sommige pensioenfondsen werpen onnodige drempels op om klachten in te dienen. Soms kan klagen alleen schriftelijk of is de klachtenprocedure niet (goed) vindbaar.
De AFM constateert dat er grote verschillen bestaan in de gerapporteerde aantallen klachten door pensioenfondsen. Sommige grote fondsen hebben nul klachten, andere fondsen juist tientallen. Het werkelijke aantal klachten ligt waarschijnlijk vele malen hoger, aldus de AFM. Het blijkt dat fondsen sterk uiteenlopende ideeën hebben wat een klacht is. De AFM pleit ervoor dat er alle fondsen dezelfde definitie gaan hanteren: een klacht is elke uiting van ongenoegen door deelnemers.
Verbetering
Om de situatie te verbeteren heeft de AFM alle pensioenfondsen het recente onderzoek gestuurd met praktische aanbevelingen en goede voorbeelden. De komende tijd blijft de AFM aandacht besteden aan de klachtenprocedure.