Reizen per vliegtuig is aan strenge regels gebonden, zowel voor de passagiers als voor de luchtvaartmaatschappijen. Een foutje komt de reiziger soms duur te staan. Vertraging levert juist geld op.
Is de naam goed gespeld?
Check vooraf of op het vliegticket precies dezelfde namen staan als in het paspoort. Eén fout in de eerste voornaam of in de achternaam is al genoeg om geen toegang tot het vliegtuig te krijgen. Kosten voor correctie op het vliegveld kunnen meer dan €100 bedragen. Soms is zelfs een nieuw ticket nodig. Online is naamswijziging minder kostbaar of gratis, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij.
Wat mag (niet) mee?
Iedere vliegmaatschappij heeft zijn eigen voorwaarden voor het aantal koffers dat mee mag, de afmetingen en het gewicht; zowel voor ruimbagage als handbagage. Check dit goed van tevoren. Meet een trolley inclusief wieltjes en handvatten. Kijk op www.plusonline.nl/bagage voor meer info en tips.
In handbagage mag je geen messen, scharen en gereedschappen stoppen. Vloeistoffen en gels mogen alleen mee in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze moet je kunnen laten zien in een doorzichtig, hersluitbaar plastic zakje van maximaal één liter. Voor medicijnen en dieetvoeding geldt deze beperking niet, maar zorg wel dat je een doktersverklaring bij je hebt. Sterke drank of parfum gekocht in het taxfree gedeelte van het vliegveld? Dat mag in de handbagage als het (met de kassabon) in een verzegelde tas zit.
Tip |
Wanneer krijg je een vergoeding bij vertraging?
Bij meer dan drie uur vertraging ontstaat recht op een financiële vergoeding. Voorwaarde is dat het vliegtuig opstijgt in de Europese Unie (EU) of landt in de EU én van een Europese luchtvaartmaatschappij is. De standaard vergoeding voor vluchten tot 1500 kilometer is €250 en voor langere vluchten binnen de EU €400. Bij langere vluchten buiten de EU bedraagt de vergoeding €400 voor afstanden tot 3500 kilometer, en €600 voor nog langere vluchten als de vertraging vier uur of meer duurt. Tussen de drie en vier uur vertraging levert op de langste afstand €300 op.
Extreme vertraging?
Als de (verwachte) vertraging meer is dan vijf uur, mogen passagiers van de reis afzien. Ze krijgen dan hun geld terug voor het deel van de reis dat ze nog niet hebben afgelegd, plus een vergoeding voor de eventuele kosten van alternatief vervoer. Daarbovenop komt dan nog de vergoeding voor de vertraging van €250 tot €600 per persoon.
Hoe moet je claimen?
Claim de vergoeding achteraf door de luchtvaartmaatschappij in een brief aansprakelijk te stellen. De Consumentenbond heeft hiervoor voorbeeldbrieven op de website. Bij de claim heb je een door de airline of reisorganisatie bevestigde boeking nodig. Verder kan onder andere de instapkaart dienen als bewijsmateriaal. Alleen in bijzondere omstandigheden (zoals een orkaan, aswolk van een vulkaan of oorlog) hoeft de maatschappij geen vergoeding te geven. Een kapot vliegtuig is geen overmacht. Een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel evenmin.
Om van het gedoe af te zijn, kun je de claim ook uitbesteden aan bijvoorbeeld de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond of aan EUclaim. De ervaring leert dat claimen voor particulieren lastiger is naarmate ze minder voor hun ticket hebben betaald. Op de website van een claimbureau kun je vluchtnummer en -datum invullen om te zien of je kans maakt op compensatie. Een claimbureau houdt 20 tot 30 procent kosten in op de schadevergoeding nadat deze is uitgekeerd. Wie een rechtsbijstandsverzekering heeft bij Arag, kan gratis gebruikmaken van de claimservice Flightclaim.com.
Eten, drinken & slapen bij vertraging?
Bij een langdurige vertraging is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor een goede verzorging, ook als de airline niets kan doen aan de vertraging. Bij vluchten tot 1500 kilometer moeten de wachtende reizigers na twee uur vertraging iets te eten en drinken krijgen; bij vluchten tot 3500 kilometer na drie uur; bij nog langere pas na vier uur. Als het nachtwerk wordt, valt ook een (hotel)bed onder de voorgeschreven verzorging. Komt de airline niet over de brug? Bewaar bonnen van kosten die je zelf maakt om deze later te kunnen declareren.
Wat te doen bij annulering?
Ook als het woord ‘cancelled’ achter het vluchtnummer verschijnt, moet de luchtvaartmaatschappij het leed compenseren met een vergoeding in geld. De bedragen zijn hetzelfde als bij een vertraging. Er ontstaat al recht op vergoeding wanneer je met een alternatieve vlucht twee uur later aankomt of een uur eerder moet vertrekken en dit pas een week of korter van tevoren te horen krijgt. Als een maatschappij de annulering (meer dan) twee weken van tevoren aankondigt, ontstaat er geen recht op vergoeding.
Koffer kwijt of kapot?
Als een koffer niet op de bagageband verschijnt, moet je aan de balie in de bagagehal een Property Irregularity Report-formulier invullen (PIR). Vraag een kopie en bewaar de instapkaart en bagagesticker. De airline moet een vergoeding geven voor de aanschaf van kleren en toiletspullen voor de eerste vakantiedag(en). Is de bagage er drie weken later nog niet, dan kun je een vergoeding claimen met een maximum van €1300. Soms is het gunstiger de schade (deels) op de reisverzekering te verhalen. Hulp nodig bij het claimen? Kijk op misscasey.com of download de app.
Stel bij beschadigde bagage binnen 7 dagen de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk. Stuur bewijzen mee zoals het aangifterapport, de instapkaart, bagagesticker en foto’s van de schade. Als je de schade pas thuis of in het hotel ontdekt, kun je een claim indienen zonder PIR. Je moet wel aannemelijk maken dat de schade is veroorzaakt tijdens de vlucht.
Tip |