Je ziet ze regelmatig op websites: een rijtje icoontjes, meestal aan de rand van de webpagina. Deze icoontjes verwijzen naar de verschillende sociale media die internet rijk is. Maar weet jij welk sociaal medium bij welk icoontje hoort?
Sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin zijn vandaag de dag een belangrijke schakel in de communicatie tussen mensen op internet. Ook voor bedrijven en organisaties zijn sociale media daarom steeds belangrijker geworden. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven op hun website verwijzen naar hun sociale media pagina’s. Hiervoor gebruiken ze de icoontjes die de sociale mediabedrijven voor hun dienst hebben gekozen. Een bekend icoontje is bijvoorbeeld het blauwe logo met de witte F van Facebook. Maar er zijn er nog heel wat meer. Waaronder voor veel mensen ook minder bekende sociale media.
Op de Plus Online site zie je de sociale media icoontjes rechtsboven op iedere pagina.
Hieronder een handig overzicht van populaire sociale media diensten en hun icoontje, zodat je ze voortaan meteen herkent:
Facebook
Website: www.facebook.com
Plus: https://www.facebook.com/PlusMagazineNL
Facebook is het populairste sociale netwerk op internet. Het bestaat sinds 2004 en heeft 2,2 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Op Facebook kan iedereen zijn persoonlijke pagina aankleden met foto’s, video’s, games en meer. De nadruk bij Facebook ligt vooral op het opbouwen van een netwerk van familie, vrienden en kennissen. Facebook maakt het eenvoudig berichten uit te wisselen zodat je makkelijk op de hoogte blijft wat de mensen in je netwerk bezighoudt.
Website: www.linkedin.com
Linkedin is een populaire internetgemeenschap gericht op mensen die hun werk- en zakelijke contacten willen verbeteren. Als je eenmaal lid bent van Linkedin, bouw je een eigen netwerk op van contactpersonen. Dit lijkt vrij veel op hoe je een vriendenkring opbouwt met Facebook, maar de stijl is wel serieuzer. Je nodigt bekenden uit om contactpersoon in je netwerk te worden. Deze mensen hebben weer een eigen netwerk, waarvan de contactpersonen indirect ook tot je netwerk gaan behoren. Op die manier is het mogelijk een uitgebreide kennissenkring van professionals op te bouwen. Het Linkedin netwerk kan onder andere van pas komen als je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Website: www.twitter.com
Plus: https://twitter.com/plusmagazine
Bij Twitter draait alles om berichten -tweets- delen met mensen die je volgen. In tegenstelling tot andere sociale media is het aantal tekens dat je mag gebruiken in je bericht beperkt. Lange tijd was dat maximaal 140 karakters. Tegenwoordig mag je 280 karakters gebruiken. Je plaatst je tweets op je eigen Twitter-pagina via je computer, tablet of smartphone. Afhankelijk van je instellingen kan iedereen of alleen andere Twitteraars die je volgen, je berichten direct zien. In tegenstelling tot andere sociale netwerken wordt op Twitter geen uitgebreide persoonlijke pagina aangemaakt.
Door zijn manier van communiceren is Twitter haantje de voorste wanneer het gaat om het delen en volgen van actuele gebeurtenissen wereldwijd.
YouTube
Website: www.youtube.com
Plus: https://www.youtube.com/channel/UCHaQae5SwZNYE4xDxTNWsqw/featured
YouTube is al lange tijd de allergrootste videowebsite ter wereld. Je vindt er video’s van allerlei lengten over bijna ieder onderwerp dat je maar kunt bedenken. Iedereen die lid is, kan zijn eigen video’s op YouTube zetten. Er zit veel tussen dat alleen interessant is voor een kleine groep vrienden en bekenden, zoals vakantievideo’s. Maar je vindt er ook muziekvideo’s, instructievideo’s en volledige films die door miljoenen bekeken zijn.
Nogal wat bedrijven en organisaties gebruiken YouTube om eenvoudig hun video’s met klanten en andere geïnteresseerden te delen.
Website: www.instagram.com
Plus: https://www.instagram.com/plusmagazinenl/
Instagram is een sociale mediadienst waarmee je snel en eenvoudig foto’s en video’s (maximum lengte 60 seconden) met anderen kunt delen. Je bepaalt zelf of iedereen of alleen je volgers de media te zien krijgen. De foto’s en video’s die je uploadt, kun je bewerken met filters en onder andere van informatie, zoals de opnamelocatie, voorzien. Net als bij berichten op Facebook hebben kijkers de mogelijkheid je foto’s en video’s te liken (een waardering te geven).
Instagram valt vooral op omdat het gericht is op beeld en niet op tekst.
Snapchat
www.snapchat.com
Snapchat is een sociale media app die gericht is op het versturen van berichtjes naar anderen in de vorm van foto’s, korte video’s en teksten. Opvallend aan Snapchat is dat berichten alleen maar een korte tijd beschikbaar zijn. Daarna worden ze automatisch verwijderd. Snapchat is vooral populair onder jongeren en wordt veel gebruikt voor het versturen van selfies (opnamen van jezelf met je smartphone).