Hashtag, followers en trending topic. Je komt ze regelmatig tegen op social media, maar betekenen ze precies? Een overzicht.
1. Blog
Een (we)blog is een actuele website waarop telkens nieuwe bijdragen verschijnen. Het meest recente bericht is de eerste informatie die je als bezoeker tegenkomt, vaak geschreven met een persoonlijk tintje over een bepaald thema. De site ziet eruit als een soort logboek van informatie.
2. Delen/share
Soms kom je iets tegen op social media waarvan je wil dat ook jouw eigen volgers en vrienden het zien. Bijvoorbeeld een ontroerende video, een oproep of een nostalgische foto. Op het vriendennetwerk Facebook noemen we dat 'delen', op Twitter kan het via de 'retweet'-knop. (8 redenen om actief te zijn op Facebook)
3. Follower/volger
Als je vindt dat iemand op Twitter vaak interessante dingen zegt, kun je diegene 'volgen'. Je bent dan een van zijn of haar volgers. Veel mensen gebruiken de originele, Engelse versie van Twitter, waardoor 'volgers' is vervangen door 'followers'. Bekende personen hebben logischerwijs meer volgers dan andere gebruikers. Zo heeft president Obama dik 75 miljoen volgers, zanger Justin Bieber nog eens tien miljoen meer.
4. Hashtag
Op social media kun je van losse woorden een link maken als je er een hashtag (#) voor zet. Dat wordt vaak gedaan bij een populair event, zoals een voetbalwedstrijd of een concert, een actuele discussie en bij groot nieuws. Als je zoekt op een woord met een hashtag ervoor kom je een stroom aan berichten tegen over een bepaald thema. In veel gevallen een goudmijn met informatie.
5. Like
Als je wil laten merken dat je iets leuk vindt of het ergens mee eens bent, kun je een bericht 'liken'. Op Facebook doe je dat door op het bekende duimpje te klikken. Let op: het is wel goed om deze ongeschreven 'regels' in je achterhoofd te houden. LinkedIn, het platform voor bedrijven, werknemers en werkzoekenden, zit overigens geen like-knop. Daar kun je iets 'interessant' vinden.[ITEMADVERTORIAL]
6. Tag
Je hebt het ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: 'Tag je vrienden'. Met 'taggen' op social media bedoelen we 'iemand noemen'. Door op Twitter, Facebook en LinkedIn een apenstaartje voor iemands naam te zetten, verstuur je een soort melding naar diegene. Zeer handig als je bijvoorbeeld een vacature langs ziet komen, en je wil je werkzoekende vriendin er snel en eenvoudig op wijzen.
7. Trending topic
Het begrip 'trending topic' (populair gespreksonderwerp) is ontstaan op Twitter. Hoe meer er over een bepaald event of een gebeurtenis wordt bericht, hoe sneller iets trending topic wordt. Je kunt zien wat de tien populairste onderwerpen zijn in je eigen land, maar ook wereldwijd. Als iets trending topic is, verschijnen er per seconde vaak tientallen berichten over dat onderwerp.
8. Tweet
Een 'tweet' is een bericht op Twitter. Je kunt zelf een bericht schrijven over iets wat je verbaast, ontroert, inspireert, bezighoudt of aan het lachen maakt. Een tweet van iemand anders kun je weer delen; de eerder genoemde 'retweet'. Op Facebook wordt dit regelmatig een 'post' genoemd (Engelse benaming).
9. Vlog
Een vlog is de afkorting van 'video weblog'. Iemand filmt zichzelf in het alledaagse leven of een bepaalde activiteit, en praat tegelijkertijd in de camera tegen de kijker. Vooral onder jongeren is vloggen razend populair.
Ook PlusOnline is actief op Facebook. Like onze pagina en volg onze laatste artikelen!
Twitter: @PlusMagazine
Bron: infonu.nl