Stortvloed klachten over huisarts

Huisarts is bezig achter computer
Getty Images

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 767 meldingen ontvangen, vijftig procent meer dan in dezelfde periode in 2023. De meeste meldingen gingen over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van huisartsen. Ruim tien procent betreft klachten over huisartsenketen Co-Med.

Dat meldt Skipr.nl. Volgens de site kan de IGJ de hoeveelheid klachten niet meer aan, maar de IGJ noemt de situatie zelf beheersbaar. De laatste twee jaar heeft de IGJ meer klachten ontvangen. Vorig jaar steeg het aantal klachten met 25 procent naar 2063. Deel van die stijging komt door klachten over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van huisartsenzorg bij Co-Med. Het aantal signalen over deze keten verdubbelde van 109 in 2022 naar 227 vorig jaar.

Vorig jaar registreerde de IGJ gemiddeld 57 klachten per kwartaal over Co-Med. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn dat er ten minste 89, een toename van 52 procent. Vorig jaar heeft de IGJ een aanwijzing gegeven aan Co-Med. Het bedrijf zou niet hebben geborgd dat patiënten in geval van spoed binnen dertig seconden een arts aan de telefoon krijgen. Ook zou niet zijn geborgd dat een huisarts van Co-Med bij spoed binnen een kwartier bij een patiënt is. Bovendien waren vestigingen van Co-Med niet altijd bereikbaar voor triage of advies aan patiënten.

Voor Co-Med dreigt faillissement. Dinsdag 4 juni zal de rechter in Maastricht zich in een besloten zitting buigen over het aangevraagde faillissement.

Auteur