‘Tappen’ is het nieuwste auto-matisch betalen met je mobiel'
Portemonnee vergeten? Geen nood. Je kunt gewoon met je smartphone betalen. Maar hoe veilig is het?
Met een smartphone kun je op drie manieren betalen: via internetbankieren, met een speciale app voor onderling betalen of met een app voor mobiel betalen van de bank zelf. Voor de eerste twee is alleen een mobiele telefoon met internetverbinding nodig, of dat nu een iPhone is of een smartphone met Android als besturingssysteem. De derde mogelijkheid, contactloos betalen met een app van de bank, kan alleen met Android-telefoons met een NFC-chip. NFC staat voor Near Field Communication, wat betekent dat de chip op zeer korte afstand (duimdikte) kan communiceren met een ander apparaat. Zo kun je dus betalen door een telefoon dicht bij een pinapparaat te houden. Met een iPhone kun je vooralsnog niet mobiel betalen via je eigen bank.
Onderweg saldo checken
Voordat de banken mobiel betalen aanboden, waren er al apps waarmee je op een mobiele telefoon kon internetbankieren. Handig om onderweg je saldo te checken, bij- en afschrijvingen te bekijken en geld over te maken naar andere bankrekeningnummers. Bij sommige banken (ING, Rabobank, Bunq) kun je vanuit de app voor mobiel bankieren ook een betaalverzoek sturen aan een bekende van wie je nog geld krijgt, bijvoorbeeld na een gezamenlijk etentje. Dat maakt het voor die persoon makkelijker om meteen even te betalen, zonder het bankrekeningnummer te hoeven invullen.
Onderling betalen
Elkaar een betaalverzoek sturen kan ook met apps die losstaan van een bank. Een voorbeeld is de populaire app Tikkie, waarmee je de rekening onderling kunt delen na aankoop van een gezamenlijk cadeau of een avondje uit. Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro, maar is voor klanten van alle banken. Je kunt een betaalverzoek sturen via WhatsApp of e-mail. De ontvanger kan de rekening vervolgens direct betalen via iDeal, dus in zijn eigen bankomgeving. Het bedrag en het rekeningnummer staan al ingevuld. En hij hoeft niet zelf de Tikkie-app te hebben.
Niet pinnen, maar tappen
Contactloos betalen werkt alleen bij Android-smartphones met een NFC-chip. Alle wat nieuwere toestellen hebben zo’n chip. Ga dit bij twijfel na bij de instellingen van je telefoon. Bij de meeste banken heb je ook de app voor Mobiel Bankieren nodig (zie tabel).
Voldoet de telefoon aan alle eisen? Download dan de app voor mobiel betalen van de bank in de Google Play Store. Vervolgens kun je overal waar je normaal gesproken zou pinnen, de achterkant van de telefoon tegen de betaalautomaat houden. Dit heet ‘tappen’. Het bedrag wordt dan automatisch van je bankrekening afgeschreven. Als het scherm van de smartphone aanstaat, lukt het al. Een trilling geeft aan dat de betaling is gelukt. Een hoesje om de telefoon hoeft het betalen niet te belemmeren. Wel is het zaak het hoesje tijdens het betalen opengeklapt te houden.
Standaard kun je €25 contactloos betalen met je mobiel. Voor hogere bedragen is een (zelfgekozen) pincode vereist, die je moet intoetsen op de telefoon; dus niet op de pinautomaat. Het is ook mogelijk om ‘betalen zonder pin’ uit te zetten. Dat betekent dat je bij élke mobiele betaling een pincode moet intoetsen. Dat vertraagt het betalen, maar voorkomt dat anderen geld kunnen uitgeven met een gevonden of gestolen telefoon. Ook als de optelsom van afzonderlijke betalingen in totaal boven de €50 uitkomt, is een pincode nodig. Na een betaling mét pincode kun je dan weer contactloos betalen.
Is dat wel veilig?
Als mobiel betalen is ingesteld, dan is het nóg vervelender om een telefoon te verliezen. Bel in dat geval direct de bank, zodat betalingen niet langer mogelijk zijn. Is er toch een betaling gedaan zonder pincode, dan wordt deze vergoed door de bank. Is er met pincode misbruik gemaakt van de app voor mobiel betalen, dan gelden dezelfde voorwaarden als voor het misbruik van een pinpas. Dat wil zeggen dat de bank de schade alleen vergoedt als je de pincode goed geheim hebt gehouden. Er is dan een eigen risico van €150.
‘Per ongeluk betalen’ door dicht langs een betaalautomaat te lopen met de telefoon op zak is vrijwel uitgesloten. Het scherm van de telefoon moet immers aanstaan en de afstand tot de betaalautomaat moet een duimdikte zijn. Om er honderd procent zeker van te zijn dat de app tussentijds niet is te gebruiken, kun je in het instellingenmenu de NFC-chip tijdelijk uitzetten. Of bewaar de telefoon in een metalen hoesje.
Bank | App | Androidversie | Kosten per maand |
ABN Amro | ABN Amro Wallet | 5.0 | Tot 2019 gratis |
ASN | ASN Mobiel betalen | 5.0 | Tot 1 april gratis, daarna €0,50 |
Bunq | Bunq Premium | 5.0 | gratis |
ING | Mobiel betalen | 4.4 | Na zes maanden €0,50 |
Rabobank | Rabo Wallet | 5.0 | Na zes maanden €0,50 |
Regiobank | Mobiel betalen | 5.0 | Tot 1 april gratis, daarna €0,50 |
SNS | Mobiel betalen | 5.0 | Tot 1 april gratis, daarna €0,50 |
Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine april 2018. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai