Als je in de winkel iets koopt waar je spijt van krijgt, kun je het terugbrengen. In veel gevallen krijg je dan je geld terug. Ook voor apps kun je je geld terugvragen. We leggen uit hoe.
Sinds de opkomst van de smartphone is er een enorm aanbod gekomen van mobiele apps. Sommige gratis, maar voor andere moet je betalen. En dat terwijl je niet weet of de app wel doet wat je ervan verwacht. Met deze stappenplannen kun je in de Google Play Store en de Apple App Store je geld terugvragen.
Google Play Store
Als je een app koopt in de Google Play Store, kun je binnen 48 uur je geld terugvragen. Dit doe je op de volgende manier:
- Ga naar je account in de Google Play Store.
- Log in met het account waarmee je de app hebt gekocht.
- Scroll naar ‘Bestelgeschiedenis’ en zoek de app waarvoor je je geld terug wilt krijgen.
- Klik rechts van deze app op de drie verticale puntjes.
- Klik op ‘Een teruggave aanvragen’.-Kies uit een lijst van mogelijkheden wat het probleem is en geef vervolgens een korte omschrijving.
- Verstuur de aanvraag.
Als je dit stappenplan hebt gevolgd, neemt Google je aanvraag in behandeling. Als het goed is, wordt het geld nu naar je geretourneerd.
Als je na de eerste 48 uur besluit dat de app toch niks voor je is, moet je contact opnemen met de ontwikkelaar van de app. De contactgegevens kun je vinden via de pagina van de betreffende app in de Google Play Store. Vervolgens kun je proberen om via de ontwikkelaar je geld terug te vragen. Zij hebben hier echter geen richtlijnen of vaste procedure voor.
Er is geen annuleringsperiode voor in-app aankopen. Je moet dan rechtstreeks contact opnemen met de ontwikkelaar of met Google.
Apple App Store
Ook apps uit de Apple App Store kun je retourneren. Dit moet je binnen veertien dagen na aankoop doen.
- Ga naar reportaproblem.apple.com.
- Log in met het account waarmee je de app hebt gekocht.
- Je krijgt nu een lijst te zien met je aankopen. Zoek in deze lijst de app die je wilt retourneren.
- Klik op ‘Meld een probleem’.
- Kies uit een lijst van mogelijkheden wat het probleem is en geef vervolgens een korte omschrijving.
- Verstuur je aanvraag.
Bij de Apple App Store moet je een geldige reden geven, anders kun je naar je geld fluiten. Als je de app niet wilde kopen of als het niet werkt zoals je hoopte, kun je je geld terugkrijgen. Let er wel op dat je dit niet te vaak doet: in dit geval zal Apple je blokkeren uit vrees voor misbruik.
- RTL Nieuws