Een QR-code om de menukaart te scannen en te bestellen. Snel en veilig. In deze coronatijden wint de QR-code terrein, maar is dat een goede ontwikkeling?
Steeds meer restaurants, cafetaria en cafe's staan bestellen via QR-code toe. Zo ook lunchroom De Belevenis in Veenendaal. 'De doelgroep van onze lunchroom is iets ouder, dus soms vinden mensen het nog wel een beetje lastig. Je merkt dat het voor jongeren makkelijker is", zegt eigenaar Kevin van der Meer. "Mensen betalen gaat via iDeal en kunnen ook fooi toevoegen. Het is vooral bedoeld voor drukke momenten, als gasten niet snel geholpen kunnen worden. Voor het personeel is het een fijne manier van werken.'
Het nadeel is wel dat de transactiekosten vrij hoog zijn.
Kanttekening
Maar wat vinden klanten hiervan? Uit een poll op de Facebookpagina van Editie NL blijkt dat 80 procent zijn bestelling liever bij een ober doet, dan via een QR-code.
Dat verbaast psycholoog Gijs Coppens niet. 'Menselijk contact is vaak een reden voor mensen om in een restaurant te gaan zitten. Twintig tot vijfentwintig procent van de Nederlanders is eenzaam. Een succesvol bedrijf zou altijd menselijke interactie moeten houden. We zijn sociale wezens.'
Zelfscankassa's en meer
De opmars van de QR-code past in een bredere trend. Tankstations zonder personeel zijn de norm en ook zelfscankassa's in supermarkten hebben sterk aan populariteit gewonnen. Bestellen via de 'paal' bij McDonalds of de KFC is al bijna standaard.
Hier leest u meer over QR-codes >>
Bron: RTL Nieuws