Meme, viral video, trol. Misschien hebt u ooit van deze internettermen gehoord. Maar weet u ook wat ze betekenen en waar ze vandaan komen? Plus Online schijnt een licht op een aantal aparte internettermen.
Hoewel internet voor gewone gebruikers nog maar een paar decennia bestaat, heeft het in die relatief korte tijd een eigen taal en cultuur ontwikkeld. Aardig wat daarvan is inmiddels bekend bij de meeste mensen. Weinigen vragen zich nog af wat e-mails of sociale media zijn. Maar er zijn ook verschijnselen die geen belletje doen rinkelen. We zetten er een aantal op een rijtje.
Viral video
De naam viral doet denken aan virus. Het verschijnsel viral video heeft daar zeker wat van weg. Een viral video is een video, gewoonlijk op het zeer populaire podium YouTube, die binnen een korte tijd heel veel kijkers trekt. Nou trekken de nieuwste videoclips van sterren als Beyonce na hun première ook in korte tijd heel veel bekijks, maar dat is toch niet echt een viral video.
Bij een viral video gaat het om een video die eigenlijk heel onverwacht zeer populair wordt. Een viral video raakt een bepaalde snaar bij de kijker. Dat zorgt ervoor dat kijkers de video delen met anderen in hun familie, in hun vriendenkring, op het werk. Daardoor neemt de populariteit razendsnel toe.
Een bekend voorbeeld van een viral video is de videoclip Gangnam Style van de toen nog totaal onbekende Koreaanse artiest Psy: https://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0
Trol
De trol is bekend uit verschillende mythes en sages als een onogelijk en vaak boosaardig wezen. De internettrol is daar niet toevallig op gebaseerd. Een trol op internet is iemand die berichten plaatst op fora en sociale media met als doel reacties uit te lokken. Bij voorkeur boze of verwarde reacties. Een trol hoeft niet per se achter de mening te staan die hij zogenaamd vertegenwoordigt. Het gaat om het uitlokken van reacties. Dus zijn zijn meningen vaak expres afwijkend, tegendraads en ongenuanceerd. Denk aan iemand die op het Ajax-forum luidkeels verkondigt dat Ajaxieden niet kunnen voetballen en Feijenoord duizend keer beter is. Zelfs al is de trol zelf helemaal geen voetbalfan. Het is hem te doen om de aandacht.
Trollen zijn een vervelend verschijnsel op fora en sociale media omdat ze oprechte discussies verstoren. Ze zijn vaak wel snel te herkennen door meer ervaren deelnemers. Een bekend en goed advies is om niet in te gaan op de trol en hem te negeren. Dat staat bekend als: Don’t feed the troll (voer de trol niet).
Meme
Een meme (spreek uit als miem) is een gedraging, stijl of idee die zich van persoon naar persoon verspreidt. Een internet meme is de computervariant daarop, waarbij mensen bijvoorbeeld een dansje of uitdaging van zichzelf opnemen op video en via sociale media als Facebook en YouTube verspreiden. Een bekend voorbeeld van een uitdaging meme is de Ice bucket challenge. Daarbij gooit een deelnemer een emmer met ijswater over zijn eigen hoofd, of laat die gooien, om aandacht te schenken aan de spierziekte ALS.
Een andere, oudere maar bekende, meme is rick-rolling. Daarbij worden mensen voor de gek gehouden met een internetlink. Zogenaamd verwijst de link naar iets bijzonders of spectaculairs, maar na een klik op de link verschijnt de videoclip van Rick Astley’s Never gonna give you up: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ U bent dan gerick-rollt.
Andere populaire memes zijn foto’s van bijvoorbeeld huisdieren waarop een lollige tekst is geplaatst: https://en.wikipedia.org/wiki/Lolcat#/media/File:Cat_crying_(Lolcat).jpg. Voor het zelf maken van dit soort memes zijn er zelfs speciale meme generators op internet, zoals https://memegenerator.net.
Astroturfing
Met de actualiteit van de verkiezingen in maart een interessant verschijnsel: astroturfing. Bij astroturfing doen overheden, bedrijven of organisaties alsof er een grote hoeveelheid burgers enthousiast achter hun producten, diensten of initiatieven staan. Op internet maakt men daarvoor gebruik van vrijwillige of betaalde krachten, die op discussiefora en bij artikelen zoveel mogelijk positieve reacties plaatsen. Op kritische reacties van gewone bezoekers wordt negatief gereageerd. Met deze methode proberen onder andere politieke partijen meningen te beïnvloeden.
De term astroturf komt van de Amerikaanse naam voor kunstgras. Dit geeft aan dat het niet om een oprechte beweging vanuit de maatschappij zelf gaat. Dat wordt namelijk een grassroots (graswortel) beweging genoemd.