Je huidige abonnement is te duur, je contract loopt af, je bent toe aan een nieuwe smartphone. Er zijn genoeg redenen om bij een andere provider mobiel te gaan bellen en appen. Plus helpt met een stappenplan.
Met alle concurrentie op de mobiele markt is het een stuk aantrekkelijker geworden om over te stappen naar een andere aanbieder. Een bel- en internetpakket dat beter bij je past, kan je meer dan €100 per jaar besparen. Het is dan ook een goed idee om af en toe te controleren of je mobiele abonnement nog bij je wensen past. Een logisch moment daarvoor is het aflopen van het huidige abonnement. En als je geen vast contract voor langere duur hebt, kun je ook makkelijk tussendoor overstappen.
Stap 1: Hoe staat het ervoor?
Als je ontevreden bent over je huidige mobiele abonnement, is het duidelijk: tijd om eens rond te kijken naar alternatieven. Abonnementscontracten zijn standaard voor één of maximaal twee jaar. Daarna mogen ze niet meer automatisch voor een jaar verlengd worden en kun je per maand opzeggen. Bij sommige mobiele abonnementen kun je trouwens vanaf het begin al iedere maand opzeggen. Check dus allereerst je abonnement.
Er is nog een ontsnappingsclausule: als je aanbieder tussentijds de voorwaarden of prijzen verandert in jouw nadeel, zonder dat er een wettelijke reden voor is, mag je voortijdig je contract opzeggen. Je moet hierover geïnformeerd worden door je telecomprovider.
Ook als je wel tevreden bent over je huidige abonnement, is het verstandig om eens te kijken of het misschien goedkoper of beter kan. Er verandert immers nogal eens wat in de wereld van de mobiele telefonie. Gebruik je een prepaid belmethode? Dan kun je altijd overstappen.
Stap 2: Wat heb ik nodig?
Een goede keuze maken begint met voor jezelf bedenken wat je nodig hebt bij mobiel bellen en internetten. Hoeveel minuten bel je ongeveer per maand? Hoe vaak surf je op internet zonder wifi en met een 3G/4G-verbinding? Hoeveel sms’jes verstuur je? Deze gegevens worden bijgehouden door je telecomaanbieder en staan vermeld op de facturen of anders in het persoonlijke overzicht in je online account.
Heb je een nieuwe smartphone nodig of voldoet de huidige nog prima? In het laatste geval kun je al die abonnementen waarbij een nieuwe smartphone zit, al meteen negeren. Wil je wel een nieuwe smartphone, maar bevalt het huidige abonnement nog goed: let dan op tussentijdse aanbiedingen van je provider.
Stap 3: Welke belmethode past bij mij?
Bij het selecteren van een nieuw abonnement moet je kiezen tussen een van de mobiele belmethodes: abonnement, sim only of prepaid. Bij een abonnement betaal je een maandelijks bedrag waarvoor je een bepaald aantal minuten mag bellen, een aantal sms’jes mag versturen en een maximale hoeveelheid aan megabytes (MB) of gigabytes (GB) internetverkeer mag verbruiken. Kom je boven de limiet, dan kost het je – vaak flink – extra geld.
Bij zo’n abonnement zit ook meteen een nieuwe mobiele telefoon, waardoor de maandelijkse kosten fiks omhoog gaan; de nieuwe smartphone koop je zo immers op afbetaling. Soms biedt een abonnement maar één type smartphone, soms kun je kiezen uit meerdere modellen. Een abonnement sluit je af voor één of twee jaar.
Heb je geen nieuwe mobiel nodig, dan is sim only handig. Je ontvangt hierbij alleen een simkaart. Dit is het kaartje dat je in de smartphone steekt en waarop je abonnement-informatie staat, zoals je telefoonnummer. Hiervoor moet de telefoon wel simlockvrij zijn, anders kun je geen andere simkaart gebruiken. De meeste smartphones zijn gelukkig simlockvrij. Je bent met sim only een stuk goedkoper uit dan bij een gewoon abonnement omdat je de kosten voor een nieuwe smartphone bespaart.
Wil je niet voor langere tijd vastzitten aan een abonnement, dan is prepaid de beste optie. Hierbij betaal je voor de gemaakte kosten met een beltegoed dat je zelf van tevoren aanvult. Je komt zo nooit over de grens van je belbundel heen, maar je kunt wel zonder beltegoed komen te zitten. Dat betekent dat je tijdelijk niet kunt bellen of internetten via 4G of 5G. Prepaid kan de goedkoopste keuze zijn als je toch maar heel weinig belt en internet, of alleen thuis en elders surft via wifi. Zo niet: dan is dit al snel de duurste optie. Hou er ook rekening mee dat bij sommige prepaidpakketten maandelijks je beltegoed vervalt als je het niet gebruikt. In dat geval heb je eigenlijk toch een soort abonnement.
Stap 4: Kies je nieuwe abonnement
Als je eenmaal besloten hebt om te wisselen van aanbieder of belmethode, kun je dat via een belvergelijkingswebsite vaak meteen regelen. Klik op de knop of link bij het aanbod en je wordt doorgesluisd naar de website van de aanbieder. Bij sommige aanbieders is deze mogelijkheid er niet en moet je zelf naar de bijbehorende website surfen om een abonnement te kiezen.
Hoe dan ook: controleer altijd goed op de website van de provider wat het aanbod inhoudt en welke voorwaarden eraan verbonden zijn. Bijvoorbeeld een korting die maar een paar maanden duurt, is iets waar veel mensen overheen lezen. Het is standaard dat de nieuwe provider het huidige abonnement opzegt als je overstapt, maar controleer dit altijd even voor de zekerheid.
Er is altijd een wettelijk verplichte bedenktijd van twee weken bij online aankopen, dus binnen die periode kun je de aankoop nog ongedaan maken.
Je telefoonnummer houden
Vroeger was het vaak niet mogelijk je telefoonnummer te behouden als je overstapte naar een andere telecomaanbieder of zelfs een andere belmethode. Tegenwoordig is dat geen probleem meer. Je moet alleen aan een paar voorwaarden voldoen. Bij het overstappen naar een andere provider of ander belproduct moet je aangeven dat je het huidige mobiele nummer wilt meenemen. Bij het aanmelden bij een nieuwe provider of nieuw belproduct moet je het huidige mobiele nummer doorgeven. Het nummer wordt dan standaard gecontroleerd via een sms’je naar je mobiel.
Tegenwoordig wijst zich dit allemaal vanzelf als je de overstap regelt via internet. Als je dat lastig vindt, kun je altijd een nieuwe aanbieder of nieuw belproduct regelen in een van de mobiele telefoonwinkels in de echte wereld.
- Plus Magazine