Moderne tijden: bij een ongeval weten de hulpdiensten bij wijze van spreken eerder dan het slachtoffer waar het ongeval is gebeurd en of het ernstig is. Zo ja, dan staan de hulpverleners al klaar terwijl het slachtoffer nog bij moet komen. Met dank aan E-call.
De tijd dat u van huis ging, niet meer bereikbaar was en niemand wist waar u nu precies uithing, die tijd is definitief voorbij. Wie een mobiele telefoon bij zich heeft, is altijd bereikbaar of kan anderen bereiken als dat gewenst is. Of noodzakelijk. Krulde vroeger iemand zijn of haar auto om een boom op een landweggetje, dan was de enige redding een toevallige passant. Die dan vaak ook nog eens een tijd bezig was om hulp te halen. Een fatale afloop van zo’n verhaal was zeker niet ondenkbaar. Door de mobiele telefoon veranderde dit plaatje rigoureus.
Volgende stap
De volgende stap wordt op dit moment gezet: E-call doet zijn intrede en is zelfs per 2018 verplicht in elke nieuwe auto. De werking er van is eigenlijk heel eenvoudig. Een telefoonverbinding en een gps-signaal om de locatie van de auto te bepalen, bijvoorbeeld via het navigatieapparaat, zijn voldoende om E-call in te kunnen zetten. Auto’s die zo’n systeem aan boord hebben, zijn te herkennen aan een rode knop die meestal op een opvallende en goed bereikbare plek te vinden is.
Eén druk op deze noodknop volstaat om in contact te komen met de hulpcentrale van het betreffende automerk. Daar kunt u uitleggen wat er aan de hand is en wat u nodig heeft. Dat kan gaan om pechhulp, maar ook medische hulp is snel onderweg naar de juiste plek. Die coördinaten worden namelijk meteen doorgegeven bij het indrukken van de knop.
Teken van leven
Het kunstje gaat echter verder: zelfs wanneer bestuurder en inzittenden buiten bewustzijn zijn, is hulp nooit ver weg. Het systeem registreert namelijk de ernst van een ongeval. Allerlei sensoren meten dit, maar met name het ontvouwen van de airbags is een signaal voor het systeem om zelf te bellen en de locatie door te geven. Op dat moment vraagt de centralist om een ‘teken van leven’. Is iemand in staat om te antwoorden, dan volgt hulp naar aanleiding van dit antwoord. Komt er geen reactie, dan worden alle noodzakelijke hulpdiensten naar de onheilsplek gedirigeerd. De Europese Commissie heeft berekend dat de maatregel jaarlijks kan zorgen voor een daling van het aantal verkeersdoden met wel 2.500 slachtoffers.
Restaurant zoeken
Een mooie ontwikkeling. En het mes snijdt aan meerdere kanten. Want E-call wordt steeds vaker gekoppeld aan andere diensten die de bestuurder bijstaan. In niet-noodgevallen kan ook contact worden opgenomen met de centralist, bijvoorbeeld wanneer u in een voor u onbekende omgeving rijdt en op zoek bent naar een Italiaans restaurant. Dit wordt dan voor u opgezocht en na bevestiging wordt meteen het juiste adres in uw navigatieapparaat gezet. De mogelijkheden die dit biedt zijn eindeloos. Meteen een stoeltje reserveren? Alleen die restaurants die goed scoren in de reviews? Of zoekt u het meest dichtbij gelegen tankstation of een supermarkt die net van de route ligt: alles is bereik- en vindbaar zonder de handen van het stuur te halen of aandacht te verdelen tussen zoeken en rijden.
E-call is, zoals gezegd, binnenkort een verplichting. Elk automerk heeft daarom wel zo’n systeem in het programma, allemaal onder een eigen naam en met verschillende functionaliteiten.