Waarom een fietshelm belangrijk is
Over de fietshelm wordt vaak gezegd dat hij vervelend zit of niet nodig is, terwijl hij juist zo belangrijk kan zijn in het verkeer. Mocht het namelijk zo zijn dat je op je hoofd valt, dan kun je ernstig letsel voorkomen door het dragen van een helm. We leggen het uit.
Zwaar hoofdletsel en hersenschade voorkomen
Van alle Nederlanders die een val maken tijdens het fietsen, heeft een derde last van hoofd- of hersenletsel. In de meeste gevallen (86 procent) spreken we van hersenletsel. De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af. Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) komt het neer op een reductie van 85 dodelijke en 2500 tot 2600 ernstige verkeersongevallen.
Het dragen van een helm zou vooral helpen onder 70-plussers: per jaar kan dit een reductie van 45 tot 50 verkeersdoden en 900 ernstige gewonden voorkomen.
Nog geen helmplicht voor e-bikes
In Nederland is het niet verplicht om een helm te dragen, ook niet op een elektrische fiets. Een e-bike valt onder een ‘gewone’ fiets (met trapondersteuning tot 25 km/u). Voor speedpedelecs (met trapondersteuning tot 45 km/u) geldt wél een helmplicht. Deze fietsen vallen namelijk onder de categorie bromfietsen en dan is een helm verplicht.
Er zijn speciale e-bikehelmen op de markt. Op dit type helm zitten reflectoren om je zichtbaarheid te vergroten. Dat is handig, want omdat je sneller kunt dan de gemiddelde fietser wordt je snelheid wel eens onderschat door overig verkeer. Hoe meer zichtbaarheid op de weg, hoe beter.
Hier moet een helm aan voldoen:
- Een Europees CE-keurmerk, aan de binnenkant van de helm, gevolgd door EN-1078 (volwassenen) of EN-1080 (kinderen).
- Een goede pasvorm. Dit kun je uitzoeken door de omtrek van je hoofd op te meten (van ongeveer 2,5 cm boven je wenkbrauwen). Draag je een bril? Vergeet hem dan niet op te zetten als je een helm past.
- De juiste houding op de fiets. Controleer ook even op een fiets hoe je helm zit. Ben je een sportieve fietser, dan leun je hoogstwaarschijnlijk wat naar voren. Ook dan moet de helm goed zitten.
Comfort en de helm
Er zijn helmen met luchtopeningen voor meer ventilatie, helmen die je strakker of losser kunt zetten voor het geval je er een muts onder wil dragen of een helm met vizier. Voor die laatste variant geldt wel dat hij je zicht niet mag belemmeren.
Bronnen: Veilig Verkeer Nederland