Na een proef van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) start de regio Rotterdam-Den Haag binnenkort met ‘Dick Bruna-verkeersborden’ op 30- en 50-kilometerwegen. Het is de bedoeling dat deze borden leiden tot een afname van het aantal verkeersongelukken.
Onlangs heeft de SWOV al een proef met de ‘Dick Bruna-verkeersborden’ - waarop tekeningen van spelende kinderen in de wereldberoemde Bruna-stijl zijn afgebeeld - gedaan. In deze testopstelling kregen de deelnemers foto’s van 30- en 50-kilometerwegen te zien, waarbij een deel van deze wegen was voorzien van Bruna-borden. Daarna kregen de deelnemers de vraag hoe hard ze zouden rijden. Wat bleek: op de wegen met de Bruna-borden verwachtte men gemiddeld vier kilometer langzamer te rijden.
Onbewuste associatie
Een woordvoerster van de SWOV geeft aan dat nog niet bekend is wat hiervoor de reden is. De onderzoekers hebben het idee dat de tekeningen van Bruna een sterke associatie met kinderen oproept, waardoor mensen onbewust minder hard gaan rijden.
In de praktijk
De regio Rotterdam-Den Haag gaat de Bruna-borden nu in de praktijk testen. Daartoe voert de SWOV op verschillende momenten snelheidsmetingen uit: voorafgaand aan de plaatsing, als de borden er eenmaal staan en als de borden weer zijn verwijderd. Doel is te achterhalen of de Bruna-borden ook in de praktijk effect hebben en hoe lang dat effect dan aanhoudt.
Steuntje in de rug
Overigens blijven de normale snelheidsborden ook gewoon staan; de Bruna-borden dienen als extra steuntje in de rug, een middel waardoor de automobilist onbewust een link legt tussen zijn rijgedrag en veiligheid en zorgzaamheid.
- NOS