Wat te doen als uw nieuw aangeschafte product kapot gaat bínnen de garantieperiode? Gebruik onze gratis voorbeeldbrief om uw schade te claimen.
Over garantie bestaan nogal wat misvattingen of verschillende meningen.
In principe zijn er twee soorten garantie:
- De wettelijke garantie
Wettelijk gezien heeft u altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aankoop geldt bovendien een omgekeerde bewijslast: gaat een product kapot of vertoont het een mankement dan moet de verkoper aantonen dat het uw schuld is. Kan hij dat niet dan heeft u recht op reparatie of vervanging van het product. Is dat niet mogelijk dan krijgt u uw geld terug. U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon. - Fabrieks- of verkopersgarantie
Naast de wettelijke garantie kunt u van de verkoper of fabrikant een speciale garantietermijn geven waardoor hij garandeert dat u het product een bepaalde periode goed kunt gebruiken. Ook tijdens deze garantietermijn heeft u recht op reparatie of vervanging. Is dat onmogelijk dan krijgt u uw geld terug. Een verkoper mag u niet doorverwijzen naar de fabrikant. Hij moet zelf voor de oplossing zorgen.
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie staat een minimum garantietermijn van twee jaar. In Nederland heeft de consument een hogere bescherming en duurt de garantietermijn net zolang als je kunt verwachten dat een product meegaat.
Gratis voorbeeldbrief en klachtenbrief
Heeft u een product gekocht en gaat dit kapot binnen de garantieperiode dan gaat u dus terug naar de winkel waar u het product heeft gekocht. U kunt ook een brief sturen.
Komt u er niet uit of weigert de verkoper het product te (laten) repareren of vervangen, dan kunt u een aangetekende brief sturen naar de winkel waar u het product gekocht heeft.
Download hier onze gratis voorbeeldbrief om een klacht in te dienen bij de winkel.