Het is bijna zover! De nationale Week Zonder Vlees komt er weer aan. Elk jaar in maart moedigt de stichting Week Zonder Vlees alle Nederlanders aan om een week lang geen vlees te eten. Dit jaar valt dit in de week van 8 t/m 14 maart. Waarom is deze stichting ontstaan en wat zijn de beweegredenen achter deze campagne?
De week zonder vlees is begonnen bij Isabel Boerdam, de initiatiefneemster die met het idee kwam voor de campagne. Het doel: ‘beter voor jezelf en het milieu zorgen’. Volgens Boerdam heeft het eten van vlees veel negatieve gevolgen. De insteek is dat het een kleine moeite is om mee te helpen zorg dragen voor dier, mens en milieu. Het motto van de campagne luidt ‘ samen maken we het verschil’ en men probeert consumenten kennis te laten maken met vegetarisch eten. Verschillende partners uit de voedselindustrie helpen mee aan de campagne.
De stichting vindt dat elke dag vlees niet op de lange termijn houdbaar is en wil een flexitarisch eetpatroon promoten. Dit houdt in dat vlees en vis afgewisseld wordt met vegetarische of plantaardige gerechten. Door geen vlees te eten vermindert volgens de stichting de milieudruk van uw voeding. Door een week geen vlees te eten wordt er 101 liter water, 13,7 kg CO2 en 770 gram dierenvlees bespaard, zo wordt beweerd. De campagne probeert iedereen bewuster te laten denken en om te laten gaan met voeding.
Op de site Week Zonder Vlees wordt er veel verschillende informatie aangeboden. Van recepten en kookinspiratie tot webinars. Tips en tricks staan centraal om de Week Zonder Vlees voor u gemakkelijker en aantrekkelijker te maken. Geen vlees betekent namelijk niet dat uw gerechten saai hoeven te zijn. Ook vele andere sites bieden enorme hoeveelheid aan mogelijkheden aan om uw avondeten toch tot een klein feestje te maken.