Een bank mag de betaalrekening van een klant blokkeren als de bank het vermoeden heeft dat de rekeninghouder het slachtoffer is geworden van fraude. De slachtoffer kan dat geen schadevergoeding claimen. Sterker nog, de meeste klanten verwachten dat de bank dit soort verdachte transacties blokkeert.
Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een klant van de Rabobank komt eind februari vorig jaar in contact met een vrouw die hem heeft verteld over investeren in cryptovaluta en een cryptoplatform. Een paar weken later komt hij op Instagram in contact met een vrouw die hem daarna om financiële hulp vraagt. De man stuurt een betaalopdracht om driehonderd euro over te maken naar haar Franse bankrekening. De bank houdt het geld tegen en boekt het terug. Twee dagen later belt de bank om de man te waarschuwen dat hij vermoedelijk een slachtoffer van datingfraude is. In een aangetekende brief bevestigt de bank dat gesprek.
Overmaken naar Malta
In diezelfde periode stuurt de man nog eens vijf betaalopdrachten naar de bank, met een totaalbedrag van 13.500 euro. Vier van de vijf opdrachten zijn gericht aan een rekening bij een Maltese bank. De laatste betaalopdracht, een bedrag van vijfduizend euro, is door de bank geblokkeerd. De bank belt de klant om het uit te leggen, maar dezelfde dag maakt de man alsnog vijfduizend euro over naar een andere rekening op Malta. In diezelfde periode maakt hij vijf keer geld over, samen ruim duizend euro, voor giftcards naar een vierde persoon.
Als de man een tweede waarschuwingsbrief van de bank ontvangt, dient hij een klacht in. Hij vindt de telefoontjes vervelend en volgens hem gaat hem om twee verschillende transacties waar niets mee mis is. Enerzijds is het een investering, anderzijds financiële hulp aan een vriendin. ij eist daarom een schadevergoeding van vijfduizend euro. Drie weken later vult de man zijn klacht aan met een extra schadevergoeding van twintigduizend euro. Door de tijdelijke blokkade van de bank zou hij rendement zijn misgelopen.
Half miljoen
De bank wijst de klacht af en zo komt de zaak bij de Geschillencommissie. Daar escaleert het. De man eist inmiddels bijna een half miljoen euro van de bank omdat hij niet meer bij zijn geld kan. Daarnaast wil hij excuses. De Geschillencommissie stelt vast dat het terecht is dat de bank de man telefonisch en schriftelijk heeft gewaarschuwd voor fraude. Wettelijk mag een bank in zo'n geval de rekening blokkeren. Preventief ingrijpen bij het vermoeden van fraude is ook in het belang van de klant. Sterker nog, veel klanten verwachten dat ook van hun bank. De bank heeft dus geen fout gemaakt en hoeft daarom geen schadevergoeding te betalen.