De tarieven van nieuwe energiecontracten zijn de afgelopen maanden verder gedaald. Bij een variabel tarief is één op de drie nieuwe contracten gezakt tot onder het prijsplafond. Een maand geleden was dat zestien procent.
Dat blijkt uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook blijkt dat het aanbod van vaste contracten de afgelopen maand licht gestegen is. Er zijn nu acht leveranciers die vaste contracten met een looptijd van minimaal 1 jaar aanbieden. Naar verwachting zullen er vanaf 1 juli meer vaste contracten worden aangeboden, omdat dan de nieuwe regels voor variabele opzegvergoedingen ingaan. Met de nieuwe regels wordt de opzegvergoeding afhankelijk van het verlies dat de leverancier lijdt als een klant eerder opzegt. Hoe groter het verwachte verlies, des te hoger de opzegvergoeding. Energieleveranciers lopen daardoor minder risico en zullen eerder geneigd zijn weer vaste contracten aan te bieden, zo is de verwachting.
Bereikbaarheid
Klanten moeten op een eenvoudige manier contact op kunnen nemen met hun energieleverancier. In de wet staat dat energieleveranciers in ieder geval per e-mail en per telefoon bereikbaar moeten zijn. De ACM heeft gecontroleerd of dit in de praktijk ook zo is. Het bleek dat 29 van de 57 leveranciers hun e-mailadres en telefoonnummer duidelijk op de website hebben vermeld. Bij 28 leveranciers was dit niet het geval, óf was de informatie lastig te vinden. De ACM heeft deze energieleveranciers hierop aangesproken en inmiddels voldoen 55 leveranciers aan de eisen. Bij Essent en Energiedirect zijn e-mail en/of telefoonnummer alleen te zien voor consumenten, die via de website starten met het afsluiten van een energiecontract. Dit mag volgens de wet, maar de ACM vindt dit niet klantvriendelijk.
Bron: ACM, Consuwijzer