Autotest: Citroën Grand C4 Picasso

Getty Images

Agent voor staalfabrikanten Mark Thole testte de Citroën Grand C4 Picasso voor de Plus Autotest. In dit artikel leest u zijn bevindingen en wordt de auto vergeleken met de concurrenten.

Mark Thole (59) is agent voor staalfabrikanten. Veel werk gaat gewoon vanuit kantoor, toch moet hij ook met regelmaat de weg op, zoals naar een van ‘zijn’ fabrieken in Noord-Frankrijk. Vakantieritten maakt Mark ook, en zo rijdt hij in zijn Toyota Avensis Verso zo’n 12.000 kilometer per jaar. Met rijden en reizen heeft Mark wel iets. Hij maakt als agent misschien minder kilometers dan vroeger, omdat veel tegenwoordig sneller en makkelijker via internet geregeld wordt. Maar als hij op pad moet, maakt hij meteen langere ritten. Mark: “Een comfortabele, grote auto is dan erg fijn. Dan kom je uitgerust aan. Veiligheid en een goed verkeersoverzicht vind ik ook belangrijk.”

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S automaat

  • Motorinhoud: 1560 cc
  • Vermogen: 120 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 25,0*
  • Energielabel: D*
  • CO²-uitstoot: 106 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 460 x 183 x 164 cm
  • Gewicht: 1334 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €37.300
  • Vanafprijs: (PureTech 130 S&S handgeschakeld, benzine) €27.950

*Fabrieksopgave

Het oordeel

De Citroën Grand C4 Picasso voldoet meteen al aan een paar van Marks wensen: de hoge zit geeft een goed verkeersoverzicht en een gemakkelijke instap. De comfortabele bestuurdersstoel biedt veel ontspannen rijcomfort. En de veiligheidssystemen – zoals waarschuwingen voor het onbedoeld van rijstrook veranderen, het te dicht naderen van een voorganger of een medeweggebruiker in de dode hoek – verhogen dit comfort nog eens en maken de auto meteen een stuk veiliger. “Met al deze technische snufjes op het gebied van veiligheid, de enorme ruimte en het relaxte rijden, is deze auto er zeker een die op mijn wensenlijstje terecht zal komen. Vooral omdat het ook prijstechnisch gezien een mooie auto is”, aldus Mark. Het woordje Grand in de naam betekent in dit geval dat het gaat om een 17 centimeter langere en bijna 4 centimeter hogere versie van de ‘normale’ C4 Picasso. Niet alleen levert dit extra ruimte op, in de achterbak zijn bovendien twee extra stoelen in de bodem verzonken. Heb je die stoelen nodig, dan zijn die met een paar eenvoudige handelingen in gebruik te nemen. “De Toyota Avensis Verso heeft ook extra stoelen, omdat we met het hele gezin niet in een vijfzitter passen. Nu rijden we tegenwoordig niet vaak meer met zijn allen, maar het komt nog weleens voor. Ook als we moeten rijden voor de hockeyclub van mijn dochter zijn die extra stoeltjes erg handig. Je moet er niet te lang op zitten, ze bieden weinig beenruimte, maar het werkt wel. Op de tweede zitrij heb je overigens wel een zee aan ruimte, wat de Grand Picasso voor de meeste gezinnen tot een heerlijke reisauto maakt.”

Tien plus- en/of minpunten

+ Mooi uiterlijk.
+ Rijdt heel lekker.
+ Goede automaat.
+ Gemakkelijke instap.
+ Stoelen in eerste instantie hard, daarna juist heerlijk comfortabel.
+ Drie grote, gelijkwaardige stoelen op tweede zitrij.
+ Veel veiligheidssystemen.
- Raamstijl soms hinderlijk.
- Opbergmogelijkheden (bekerhouders, dashboardkastje) klein en niet goed doordacht.
- Iele armsteunen.

De concurrentie: andere ‘grand’ 7-zitters

BMW 216i Grand Tourer

Getty Images
  • 102 pk, handgeschakeld, benzine
  • 4 cm korter
  • B-label, 124 g CO²/km, 1 op 18,9*
  • Vanafprijs €34.090

*Fabrieksopgave

Renault Grand Scénic TCE 115

Getty Images
  • 115 pk, handgeschakeld, benzine
  • 3 cm langer
  • C-label, 136 g CO²/km, 1 op 16,4*
  • Vanafprijs €28.690

*Fabrieksopgave

Ford Grand C-Max 1.0 Ecoboost

Getty Images
  • 125 pk, handgeschakeld, benzine
  • 8 cm korter
  • B-label, 119 g CO²/km, 1 op 19,2*
  • Vanafprijs €28.620 

*Fabrieksopgave

Meer autonieuws op www.plusonline.nl/auto.

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine oktober 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine