Zo kies je slim de beste opties bij een nieuwe auto

auto extra opties showroom
Getty Images

Je hebt auto’s die zelfstandig kunnen inparkeren, die je in de winter opgewarmd en wel verwelkomen als je instapt en die je waarschuwen als de hond nog op de achterbank zit als je die dreigt te vergeten. Wat zijn onze favoriete (toekomstige) opties en wat vinden wij goed bedoelde missers?

Wij hebben nog geen specifiek Nederlands onderzoek op accessoiregebied gezien, maar het Amerikaanse onderzoeksbureau Autopacific doet jaarlijks onderzoek naar de favoriete accessoires die consumenten die de komende drie jaar van plan zijn een nieuwe auto te kopen willen bestellen. Dit is de Top-10:

 

1.    Draadloze oplader voor elektronische apparatuur (zoals smartphones)

2.    Zonnedak/panoramadak

3.    Vierwielaandrijving

4.    Dashboardcamera

5.    Parkeersensoren rondom

6.    Verwarmde voorstoelen

7.    Verwarmde en geventileerde voorstoelen

8.    Vermoeidheidsassistent

9.    Bandenspanningsmonitor

10.    USB C-aansluitingen

Wij kunnen ons aardig vinden in deze opsomming; temeer omdat veel moderne auto’s deze features al aan boord hebben of binnenkort krijgen. Toch missen wij een aantal features die wij niet zouden willen missen. Zoals uitklapbare deurbeschermers die voorkomen dat je een buts veroorzaakt in de auto die naast je geparkeerd staat als je iets te enthousiast je portier opengooit.

Of een kofferbak waarin aparte vakken zitten om kleine spullen te kunnen opbergen zonder dat ze door de auto rollen. Die briljante paraplu in een uitsparing in het voorportier, een signatuuridee van Skoda (Rolls-Royce doet het trouwens ook). Of – heel simpel – een verschuifbare achterbank. En een achterbank waarvan je de rugleuning vanuit de kofferruimte kunt neerklappen met één knopdruk. En parkeersensoren? Graag. Maar liever nog een achteruitrijcamera plus een anti-aanrijdingssysteem dat zelf de auto afremt en stilzet als er een voetganger of fietser de rijdende auto vanuit je dode hoek dreigt te kruisen.

Liever niet

Maar er zijn natuurlijk ook opties waarover je kunt twijfelen. Sommige zijn er al, zoals kunstmatig motorgeluid via de speakers. In sommige moderne auto’s is dit niet eens af te bestellen, helaas, maar wij zitten niet te wachten op broem-broemgeluid in een elektrische auto.

Erger nog is ‘verzonnen’ geluid: sommige elektrische auto’s laten een soort klantktapijt horen tijdens het rijden en dat kan degene die daar niet op zit te wachten behoorlijk ergeren – zeker de eerste meters als je niet weet waar dat rare geluid vandaan komt. Of neem multimediasystemen die kunnen worden aangestuurd met gebaren, al aangeboden door merken als Mercedes en BMW, maar ook Jaguar of Seat.

Je kunt dan bijvoorbeeld naar het volgende muzieknummer springen door een duimgebaar te maken. Of een menu-optie kiezen met een priemende wijsvinger. Wij drukken liever gewoon een knop of icoontje in plaats van krampachtig gebarend achter het stuur te zitten. Helemaal niet als de auto ook nog beschikt over gezichtsherkenning, waar we ook niet echt op zitten te wachten. Dan is er nog de trendy head-up-display (HUD) met augmented reality.

Een ‘gewone’ HUD projecteert beknopte informatie op de voorruit in het zicht van de bestuurder, bijvoorbeeld snelheid, de maximumsnelheid ter plekke, de gekozen versnelling en de geselecteerde rijmodus. Handig en veilig en wat ons betreft een aanwinst. Maar bij augmented reality wordt daar nog een grafisch feestje aan toegevoegd, met bewegende navigatiepijlen, informatieve, bewegende kaartjes en eventueel ondersteunend camerabeeld-in-beeld in een van de dashboardschermen. Ideaal voor de gamergeneratie wellicht, maar wij raken er enorm door afgeleid. Al ziet het er prachtig uit, eerlijk is eerlijk. En tot slot: volledig autonoom rijden. Het is er nog lang niet en er moeten nog veel horden worden overwonnen voor het zover is. Maar laten we wel wezen: 10 jaar geleden geloofden wij ook niet dat elektrisch rijden ooit leuk kon zijn. En dat hadden we grondig mis.

 

Auteur