De onstuitbare opmars van de elektrische auto

elektrisch rijden
Getty Images

Er zijn steeds meer elektrische auto’s in Nederland. Nieuwe aanbieders melden zich, het aanbod neemt toe – ook van tweedehands. Daarmee verandert er veel op en naast de openbare weg, Een overzicht van de ontwikkelingen in vogelvlucht.

De opmars van de Elektrische auto (Electronic Vehicle, EV) is onstuitbaar. Per juli 2022 reden er in Nederland iets minder dan 290.000 volledig elektrische auto’s rond; van januari tot juli 2022 groeide het marktaandeel van deze BEV’s (Battery Electric Vehicle) met 9 procent naar 19,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Veel van die marktgroei heeft simpelweg te maken met de groei van de keuzemogelijkheden: in steeds meer prijsklassen komen modellen beschikbaar van steeds meer aanbieders.

Naast de grote SUV’s van bekende ‘A-merken’ komen steeds meer nieuwe autofabrikanten met een interessant aanbod aan EV’s, zoals het Chinese MG, Nio en Lynk&Co of het Vietnamese Vinfast.  Er komen ook steeds meer elektrische automodellen bij, van kleine elektrische stadsauto’s, stationcars (de eerste is de MG5 Electric) en middenklassers tot bestelbussen. Zelfs elektrische pick-uptrucks maken hun opwachting, van bijvoorbeeld merken als Tesla, Rivian en Ford.

Elektrische occasions

Logischerwijs neemt ook het aanbod aan elektrische occasions toe. Dat maakt de keuze voor een elektrische auto voor steeds meer mensen interessant; nog los van het positieve milieueffect van elektrisch rijden, dalen de aanschafprijzen en wordt het (ondanks de stijgende energieprijzen) financieel steeds meer de moeite waard om te overwegen of de benzineauto vervangen kan worden door een elektrische. Daarbij is het wel zaak om goed beslagen ten ijs te komen. Heb je interesse in een EV, check dan online tests en reviews, onderzoek het aanbod en informeer je over de mogelijkheden voor laden. Speciaal punt van aandacht is hoe het zit met tweedehands EV’s en de kwaliteit van het accupakket daarvan. Onderzoek wijst uit dat de meeste modellen van vijf jaar of ouder nog altijd tussen de 80 en 97 procent van de originele accucapaciteit over hebben, de meeste boven 90 procent. Bovendien leveren veel autofabrikanten verlengde garantietermijnen op accupakketten.
 

Laadangst en paalvrees

Je zou verwachten dat met meer EV’s op de weg ook de krapte op laadpaalgebied toeneemt. Maar die vrees is ongegrond. Nederland is immers wereldkampioen op laadpaalgebied; nergens ter wereld staan er meer.
Maar hoe zit het dan met de kans op ‘stroomkrapte’? Dat is lastig te voorzien, zeker gezien de snelle ontwikkelingen rond de huidige energiecrisis. Zeker is dat energieaanbieders alles op alles zetten om zulke tekorten te voorkomen, onder meer door in te zetten op groene energie en slimme laadoplossingen te promoten.

En veel hangt natuurlijk af van de manier waarop de automobilist zélf gebruik maakt van zijn EV en welke keuze hij of zij maakt voor het opladen van die auto. Bij vrijwel elke energie-aanbieder vind je informatie over laden, laadtarieven en laadpalen, en over de manieren waarop je je eigen laadpaal of een laadpaal op de openbare weg kunt aanvragen.

Electrische auto en vakantie

Tot voor kort was het aanbod aan EV’s die een aanhanger of caravan kunnen trekken beperkt; ook dat is snel aan het veranderen. Steeds meer elektrische auto’s kunnen relevante aanhangergewichten aan; je vindt hier een handig en eenvoudig te doorzoeken overzicht. Bedenk echter wel dat EV’s over het algemeen zwaarder zijn dan brandstofauto’s of PHEV’s. Dat kan gevolgen hebben voor het maximale gewicht van een caravan; dat wordt bepaald door het maximale gewicht van de auto op het kentekenbewijs te nemen en daarbij de maximale massa van de caravan op tellen. De combinatie mag niet boven de 3.500 kg komen om met je B-rijbewijs op pad te gaan.

Liever een elektrische camper? Ook daarvan groeit het, mede dankzij het feit dat steeds meer bestelwagenfabrikanten, zoals Peugeot, Opel, Fiat of Mercedes, elektrische bestelwagens aanbieden – en die vormen weer de basis voor steeds meer campervarianten.

Anders rijden

We kunnen niet meer om de elektrische vierwieler heen, of we nou willen of niet. Het is dan ook de moeite waard om je in de (prijs)ontwikkelingen te verdiepen en alvast de rekensom te gaan maken of jouw volgende auto al een EV kan of moet zijn. Maar vergeet ook vooral niet te onderzoeken wat het fysiek betekent om elektrisch te rijden – want een EV rijdt echt heel anders dan een brandstofauto. EV’s accelereren (veel) sneller, zijn stiller, beschikken over veel boordelektronica en hulpsystemen, hebben altijd een automatische versnellingsbak, hebben vaak nog een minder groot praktijkbereik dan een brandstofauto, waardoor op pad gaan – zeker voor langere ritten – meer voorbereiding vergt in verband met het opladen van de accu en je moet op een andere manier leren rijden.

Het belangrijkste verschil bij dat laatste is het zogenaamde ‘one pedal driving’: wanneer een EV afremt, werkt de elektrische motor als een generator, waarbij kinetische energie van de voorwaartse beweging van de auto wordt omgezet in elektriciteit. Deze elektriciteit laadt de accu op terwijl de auto remt. Je kunt instellen hoeveel regeneratie de auto toestaat, waardoor je zelfs zonder het rempedaal aan te raken de auto tot stilstand kunt laten komen. Dat vergt voor veel mensen de nodige gewenning.

Het loont de moeite om middels een proefrit feeling te krijgen voor deze manier van autorijden.

Auteur