Een vakantietrip brengt vaak de vraag met zich mee: in welk land kan ik onderweg het beste tanken? De prijzen per land verschillen nogal, dus met tactisch tanken kunt u aardig wat geld besparen.
Brandstofprijs per land
De brandstofprijzen in Europa zijn op zijn zachtst gezegd nogal divers. Soms zijn de verschillen per liter zo groot dat u tientallen euro’s op een volle tank kunt besparen. Een goed voorbeeld is het prijsverschil tussen Nederland en Luxemburg voor een liter Euro 95 benzine. Dat is op het moment van schrijven 40 eurocent. Dat betekent op een tankbeurt van 50 liter een prijsverschil van 20 euro. Dan weet u meteen waarom er in Luxemburg een aantal zeer grote en populaire benzinestations zijn.
Een tankbeurt van 50 liter zou u in Rusland trouwens een winst van 50 euro opleveren. Maar dat is misschien net even te ver omrijden.
De grote verschillen in de brandstofprijzen komen onder andere voort uit de belastingen die de overheid erop heft. Zonder die accijnzen zouden de prijzen in de diverse Europese landen veel dichter bij elkaar liggen. Nederland is door alle belastingen het land met een van de hoogste brandstofprijzen in Europa.
Overigens is het niet zo dat wanneer bijvoorbeeld de benzineprijs in een ander land hoger is, de prijzen van andere brandstoffen ook ongunstig zijn. Zo ligt bijvoorbeeld de benzineprijs in Zwitserland lager dan die in Nederland, maar de dieselprijs juist hoger. Dat heeft soms ook te maken met milieubeleid.
Het is door de snel schommelende brandstofprijzen vaak lastig om een actueel beeld te krijgen van de prijzen in Europa. Op https://www.opreis.nl/prijzen-benzine-diesel-lpg-europa vindt u altijd een recent overzicht. Een minder actueel maar wel wat duidelijker overzicht staat op https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/brandstofprijzen-europa.
Brandstofprijzen in een land
Er zitten niet alleen verschillen tussen de brandstofprijzen in diverse landen. Ook tussen de stations in een land zelf zijn er verschillen. Niet zo groot als per landsgrens maar toch soms de moeite waard.
De situatie in de meeste Europese landen is wat dit betreft niet zoveel anders dan in Nederland. Bij tankstations aan de snelweg betaalt u bijna altijd de hoofdprijs. Om goedkoper uit te zijn, heeft u een aantal opties.
Tanken wat verder weg van de snelweg, bijvoorbeeld in een dorp, kan u al een besparing opleveren van meerdere eurocenten per liter. Overigens is dit niet een wet van Meden en Perzen. Wie bijvoorbeeld weleens op wintersport de bergen in is getrokken, weet dat dat automatisch inhoudt dat de prijzen van boodschappen, restaurants én brandstof ‘magisch’ omhoog gaan.
Hou er ook rekening mee dat tankstations in dorpen niet 24 uur per dag open zijn. Na acht uur ‘s avonds zijn de meeste stations vaak gesloten tot de volgende ochtend. Ook op zondag zijn veel kleinere stations dicht.
De trucks volgen is ook een idee. Tankstations die zich in eerste instantie richten op vrachtvervoer, zijn regelmatig goedkoper. Denk aan pompstations op industrieterreinen. Hou er wel rekening mee dat niet altijd alle soorten brandstof voor de personenauto beschikbaar zijn en dat het regelmatig gaat om minder bekende merken tankstations. Als u bijvoorbeeld alleen een leasevergoeding of -korting krijgt als u bij een bekend merk, als Shell of Texaco, tankt, dan is dit niet echt een goede optie.
Tot slot zijn er nog natuurlijk de onbemande stations, zoals TinQ in Nederland. En laten we wel wezen… Sinds de pompbediende die u beleefd kwam helpen bij het tanken uit het straatbeeld is verdwenen, kunt u net zo goed bij een onbemand station zelf de pomp ter hand nemen. De belangrijkste verschillen met een gewoon tankstation: geen kassamedewerker en ook geen winkel. De afwezigheid van die voorzieningen scheelt weer in de brandstofkosten. Voor onbemande stations moet u alleen meestal wel van de snelweg af.
Tanken bij een onbemand station
Tanken bij een onbemand tankstation is niet erg moeilijk, als u maar uw bank- of creditkaart bij u heeft. Maar in het buitenland zijn er toch een aantal dingen waar u op moet letten.
Hou er in de eerste plaats rekening mee dat niet altijd Nederlandse bankpassen of alle soorten creditcards worden geaccepteerd. Met kaarten met het Maestro logo lukt het gelukkig wel op veel plekken. Hoe dan ook: zorg ervoor dat u nooit rekent op dat ene onbemande tankstation verderop, terwijl u nog maar paar liter brandstof heeft. Anders komt u soms voor een onprettige verrassing te staan.
Als u wel kunt betalen met uw pas, moet u er rekening mee houden dat er vaak eerst een borg van 100 euro of meer apart wordt gehouden. Het restant van het bedrag dat overblijft na het tanken wordt meestal na een half uur weer vrijgegeven. Maar het kan ook soms een aantal dagen of zelfs weken duren. Hou hier rekening mee als u maar een beperkte hoeveelheid geld op uw rekening heeft staan en dat later op vakantie nog nodig heeft.
In een volgend artikel worden de bijzonderheden van tanken in een aantal belangrijke reis- en vakantielanden onder de loep genomen.