Het winterseizoen vraagt bijzondere vaardigheden van de automobilist. Gladheid, sneeuw, een laagstaande zon, mist; het zijn allemaal fenomenen die extra scherpte van u eisen. Wanneer u de nodige voorzorgsmaatregelen treft, maakt u het zichzelf al een stuk makkelijker.
Vóór de winter
Voor de winter werkelijk losbarst, is het handig uw auto even goed na te lopen. Een accu die zijn beste tijd gehad heeft, laat het bij temperaturen onder nul al snel helemaal afweten. Check uw accu dus en vervang deze zo nodig. Controleer ook uw ruitenwissers, want streperige ruiten in combinatie met een laagstaand winterzonnetje zijn absoluut funest voor uw zicht. Kijk ook even naar de ruitensproeiervloeistof: zit er nog genoeg in de tank en is de ruitensproeiervloeistof geschikt voor temperaturen onder nul?
Zit er nog wat zomervloeistof in, vul deze dan aan met antivriesvloeistof. Wanneer u daarna een paar keer goed sproeit, weet u zeker dat ook de slangen en spuitmondjes van antivries voorzien zijn. Dan nog iets over bevroren sloten en rubbers: zorg ervoor dat u de slotspray buiten de auto bewaart, bijvoorbeeld in het sleutelkastje of in de meterkast. Bevroren rubbers voorkomt u eenvoudig door deze voor de winter begint, te behandelen met vaseline, talkpoeder of siliconenspray. Tot slot is het verstandig uw zomerbanden op tijd te wisselen voor winterbanden. Winterbanden hebben een ander profiel en zijn gemaakt van een ander type rubber, waardoor ze juist bij temperaturen onder de zeven graden meer grip op de weg hebben.
Voor vertrek
Ruiten schoonkrabben; menig automobilist heeft er een hekel aan en nog te vaak gaan mensen al de weg op terwijl de ruiten nog niet goed schoon zijn. Levensgevaarlijk! Gelukkig beschikken sommige auto’s inmiddels over voorruitverwarming, een ideale uitvinding die de voorruit snel en grondig ontdooit en ontwasemt. Heeft uw auto dat niet, neem dan gewoon even de tijd voor krabben en ontwasemen. Zorg ook voor een goede krabber met een messing blad, dat scheelt u een hoop ergernis.
Op de weg
De nieuwste auto’s zijn uitgerust met technologie die de grip van de auto op de weg continu monitort en zo nodig corrigeert, ook in zware weersomstandigheden. Ondanks deze nieuwste technische snufjes kan een slipcursus nooit kwaad. Tijdens een slipcursus leert u precies wat u in welke situatie moet doen. Alvast wat theorie:
Aquaplanning: gas los, koppeling intrappen en niet remmen. Automaat: in N zetten.
Gladheid: rem los en voorzichtig opnieuw remmen. Blijft de auto slippen, dan koppeling intrappen en sturen richting het punt waar u heen wilde.
Sneeuw en voorwielaandrijving: gas los, wees voorzichtig met remmen. Trek de handrem aan om de neus van de auto in de juiste richting te krijgen.
Sneeuw en achterwielaandrijving: koppeling intrappen, tegensturen en remmen.
Verder spreekt het natuurlijk voor zich dat u bij winterse omstandigheden meer afstand houdt van de weggebruiker voor u: neerslag of gladheid verlengen de remweg aanzienlijk. Houd ook altijd de weerberichten in de gaten, zeker wanneer u ergens op tijd moet zijn. Over het algemeen veroorzaken bijzondere weersomstandigheden vertragingen op de weg en dan is het wel zo prettig als u weet dat u de tijd heeft.
Onderhoud
Winterse omstandigheden zijn vaak een aanslag op uw auto. Zorg er daarom voor dat u uw auto regelmatig wast of door de wasstraat rijdt, zodat pekel niet de kans krijgt de lak en de carrosserie blijvend aan te tasten. Gaat u door de wasstraat, kies dan voor een wasprogramma dat ook de onderkant van de auto meepakt: juist daar hoopt het zout zich op. En wast u de auto liever zelf, doe dat dan in de winter met koud of lauw water. Warm water lost het zout namelijk alleen maar op waardoor het de kans krijgt nog verder door te dringen in hoekjes en gaatjes die u misschien niet eens ziet.
Een laatste tip: zorg ervoor dat u altijd een zonnebril bij de hand hebt, want de laagstaande winterzon kan zeer verraderlijk zijn. Lees ook onze tips om de autoruit te krabben.