Particuliere beleggers lijken genoegen te nemen met lagere rendementen en meer risico als de beleggingen duurzaam zijn.
Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van consumentenonderzoek. In het AFM-onderzoek hebben beleggers verschillende gefingeerde advertenties onder ogen gekregen. Het blijkt dat beleggers een grote voorkeur voor een duurzame belegging hebben, als alle andere kenmerken verder identiek zijn. Ook lijkt een duurzame belegging even aantrekkelijk als een gewone belegging met een lager risico of een hoger verwacht rendement. Aangezien beleggers een lager rendement lijken te accepteren voor een duurzame belegging, wil de AFM meer weten hoe de informatie over duurzaamheid wordt vormgegeven. Ook is de AFM geïnteresseerd in de invloed van marketing op het beleggingsgedrag. Uitgangspunt is dat beleggers bij iedere financiële beslissing goed geïnformeerd moeten worden.
Greenwashing
De AFM wil greenwashing voorkomen. Dat is de praktijk waarbij niet-duurzame producten als duurzaam worden aangeprezen. Ze krijgen een groen sausje. Beleggingen met een label 'duurzaam' moeten ook echt duurzaam zijn. Aanbieders moeten eerlijk communiceren. Het voorkomen van greenwashing is een van de risico's die centraal staan in het toezicht van de AFM op duurzaamheid.
Lees ook: Veilig investeren? 18 tips voor beleggers en investeerders.