De Nederlandse consument heeft 17,5 miljard euro uitgegeven in online winkels in het eerste half jaar van 2024. Dat is zes procent meer dan een jaar eerder. Bijna een derde van alle bestedingen in de winkel gebeurt inmiddels online. Het aantal online aankopen is juist gedaald met twee procent naar 173 miljoen.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De online aankoop van diensten blijft gestaag groeien, in het eerst half jaar met dertien procent, vergeleken met dezelfde periode van 2023. Dat komt vooral door de online afgesloten verzekeringen (+27 procent). Ook is er groei bij tickets voor Attracties & Evenementen. De online uitgaven voor tickets in Frankrijk stegen met twintig procent, het aantal online aankopen met 58 procent. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de Olympische Spelen in Parijs.
Het aantal online aankopen is met vier procent gedaald, terwijl de online bestedingen aan producten iets stegen (+één procent). Grote dalers waren de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near food. Beide daalden met elf procent.
Buitenland
Bestedingen in het buitenland zijn de eerste helft van 2024 met zestien procent gestegen naar 2,3 miljard vergeleken met de eerste zes maanden in 2023. Het aantal aankopen steeg in diezelfde perioden met zes procent naar 20,3 miljoen. Nederlanders winkelen online vooral bij Chinese webshops. Er werden 6 miljoen aankopen gedaan. Het gemiddelde aankoop bedrag is relatief laag, 41 euro. Bij Nederlandse webwinkels is dat 101 euro en bij Duitse 110 euro.