Veel consumenten ergeren zich groen en geel aan de kosten van hun betaalrekening. Waar betalen we eigenlijk voor? En bij welke bank krijg je meer diensten voor minder geld?
In de top 5 van grootste ergernissen van bankklanten staan steevast de kosten voor het gebruik van betaalpakketten, blijkt uit onderzoek door de Consumentenbond. Niet verwonderlijk, want we nemen steeds vaker het werk van de bank over. In de winkel rekenen we elektronisch af met de pinpas, we doen steeds meer betalingen zelf met de computer, voeren zelf alle gegevens in via ons toetsenbord, en als we bankafschriften willen ontvangen dan moeten we die zelf downloaden en printen. Het aantal internetbetalingen via iDeal steeg in 2016 met 27,3 procent. Tegelijkertijd kromp het aantal bankfilialen de afgelopen jaren met 15 procent, blijkt uit gegevens van De Nederlandsche Bank. We krijgen dus steeds minder service en steeds meer werk te doen.
Betaalpakketten
Een betaalpakket kost in zijn meest afgeslankte vorm tussen de €1,20 en €2,50 per maand, ofwel €14,40 tot €30 per jaar. ABN Amro, ING en Rabobank rekenen voor hun luxe pakketten €70 of meer per jaar. Prijzen vergelijken is niet eenvoudig. Dat komt door de extra’s die de banken bieden bij hun pakketten, zoals een tweede betaalpas, een extra creditcard, acceptgiro’s en overschrijvingskaarten. Door die extra’s kan ook een ogenschijnlijk duur pakket soms toch nog voordelig uitpakken. Het pakket SNS Betalen kost bijvoorbeeld €30 per jaar; een fiks bedrag, maar het is inclusief een gratis tweede betaalpas. De andere banken laten je voor een tweede pas apart afrekenen. Begin dit jaar verhoogde ING de tarieven voor alle uitgebreide betaalpakketten. Tegelijkertijd staakte ING de verkoop ervan aan nieuwe klanten. De bank wil iedereen aan het uitgeklede Oranje Pakket hebben. Dit digitale pakket is weliswaar goedkoper, maar voor bijkomende diensten betaal je wel extra.
Afschriften
Geen enkele bank zal het hardop zeggen, maar allemaal willen ze af van de papieren afschriften, overschrijfkaarten en acceptgiro’s. ING loopt voorop in het uitbannen van papier. De bank verhoogde de prijs voor maandelijkse afschriften van €0,17 naar €0,40 per maand. Wie tweewekelijkse overzichten wenst, is zelfs het dubbele kwijt: €0,80 per maand. Eén keer per week een overzicht laten toesturen kost inmiddels €1,30 per maand. ING-klanten die vóór 1941 geboren zijn en prijs stellen op tweewekelijks gedrukte afschriften, kregen deze bij ING op aanvraag nog een tijdje gratis. Maar ook dat wordt beperkt. 75-plussers met het OranjePakket betalen sinds dit jaar ook €0,40. Alleen ouderen met een (inmiddels niet meer te verkrijgen) BasisPakket, BetaalPakket of RoyaalPakket blijven de bankafschriften gratis ontvangen. Overzichtelijker wordt het er dus niet op. Alleen bij ABN Amro blijven papieren maandafrekeningen voorlopig gratis. Wie ze tweewekelijks wil, betaalt €12,60 per jaar. Rabobank levert bij zijn goedkoopste DirectPakket helemaal geen afschriften meer. Bij SNS Bank zijn de eerste dertien afschriften gratis; daarboven betaal je €1 per stuk.
Extra diensten
Met zachte hand proberen de banken hun klanten ook extra te laten betalen voor allerlei ‘speciale’ diensten. ING-klanten die bijvoorbeeld onderweg willen afrekenen met hun smartphone, kunnen de app Mobiel Betalen op hun toestel zetten. Het gebruik is de eerste zes maanden gratis, daarna betaal je iedere maand €0,50. Rabobank biedt zijn klanten de Rabo Wallet, een app voor de mobiel waarmee je onder andere kunt betalen. De Rabo Wallet is gratis, maar… via de app sturen winkeliers, restaurants en andere bedrijven vervolgens advertentieaanbiedingen naar je mobiel zodra je bij hen in de buurt langs wandelt. De bedrijven betalen de Rabobank voor deze advertenties. En in feite betaal je als klant de gratis app met het afstaan van je persoonsgegevens. Zo ontpopt de bank zich tot een commerciële databank. Dat is een gevoelig onderwerp. In 2014 moest ING een soortgelijk experiment met de verkoop van privégegevens van klanten staken na stevige maatschappelijke protesten.
Geld opnemen en afrekenen in buitenland
Een verhaal apart is wat het je kost om in het buitenland geld op te nemen of een bedrag af te rekenen met de betaalpas. In andere eurolanden kun je, zonder dat je eigen bank daar kosten voor rekent, bankbiljetten trekken uit de geldautomaat én afrekenen met de betaalpas. Goed om te weten: sommige buitenlandse banken brengen wél kosten in rekening voor geld opnemen uit hun geldautomaat. Deze kosten worden tijdens het pinnen op het scherm van de geldautomaat getoond. Wie naar niet-eurolanden reist, moet opletten. Per transactie kan de eigen bank een vast bedrag in rekening brengen, en/of een koersopslag die kan oplopen van 0,5 procent tot 1,2 procent boven op de wisselkoers. Deze kosten zijn afhankelijk van je betaalpakket en betaalpas. Kijk hiervoor op de website van de eigen bank of neem contact op met de bank. Daarnaast geldt ook in niet- eurolanden dat als er geld wordt opgenomen uit een geldautomaat, de betreffende bank kosten in rekening kan brengen voor het gebruik van de geldautomaat. Hierover word je tijdens de geldopname op het scherm van de geldautomaat geïnformeerd.
Spaarrente
Toch maar overstappen?
Welke bank wordt het?
Bespaartip
- Plus Magazine