Consumenten die huismerken in de supermarkt kopen in plaats van A-merken, kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen. Dat meldt de Consumentenbond op basis van een onderzoek bij vijftien verschillende supermarkten in het land.
Een boodschappenwagen met 90 dagelijkse A-merkproducten kost gemiddeld genomen 177 euro. Voor een zelfde kar gevuld met producten van huismerken moet 107 euro worden afgerekend. Hiermee is het prijsverschil hoger dan vorig jaar. Een boodschappenkar met huismerkproducten was toen 36 procent goedkoper.
Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is gestegen doordat A-merken duurder zijn geworden. Dat heeft te maken met de btw-verhoging van 6 naar 9 procent van begin dit jaar. Volgens supermarktketens komt het ook door duurdere grondstoffen en hogere transportkosten.
Verschil supermarkten
Wie graag A-merken in huis haalt, doet dat volgens de Consumentenbond het goedkoopst bij Picnic, sommige filialen van Hoogvliet, Dirk en Jumbo. Deze supermarkten zijn gemiddeld genomen 5 procent goedkoper op het gebied van A-merken.
Huismerken haal je het goedkoopst bij LIDL en ALDI. Zij zijn gemiddeld 15 procent goedkoper dan andere supermarkten. Daarna volgt Dirk met 7 procent.
SPAR is zowel voor huismerken als A-merken de duurste op de markt. De prijzen liggen daar 13 tot 15 procent hoger dan gemiddeld.
Bronnen: AD en de Consumentenbond