Je koopt net een kledingstuk in een te kleine maat, of je hebt je toch vergist in een cadeautje omdat iemand het al had. Kun je dan ruilen? Of heb je altijd recht op je geld terug? Gelden dezelfde regels bij een webwinkel?
Belangrijk bij het ruilen is de vraag waar het cadeau is gekocht. Is het in een fysieke winkel gekocht, dan heb je als consument geen recht om te ruilen. Veel winkels zullen het wel toestaan, maar ze zijn het niet verplicht. Veelal zal er ook een termijn aan zijn gebonden die vaak op de kassabon staat, bijvoorbeeld: ruilen binnen 7 dagen. Meestal mag de klant bij het ruilen een ander product uitkiezen. Lukt dat niet dan mag de winkel een tegoedbon geven in plaats van geld.
Internet
Voor een aankoop via internet gelden andere regels. Een online koper heeft bedenktijd. Binnen een bepaalde tijd kan de koper of de ontvanger van het cadeau besluiten dat hij het product bij nader inzien toch niet wil. Als het product binnen de wettelijke bedenktijd van minimaal 14 dagen wordt teruggestuurd, moet de verkoper het geld teruggeven, inclusief de verzendkosten. De wettelijke bedenktijd van 14 dagen, gaan in op de dag van ontvangst van het product. Het kan dus verstandig zijn een product dat je wil geven, niet te lang van tevoren te bestellen.
Uitzonderingen
Op de bedenktijd zijn enkele uitzonderingen. Voor reizen, vervoer en logies en dergelijke geldt geen bedenktijd. Ook voor tijdgebonden producten, zoals een tijdschrift, speciaal gemaakte producten, zoals een fotoalbum, en bederfelijke waar is er geen bedenktijd. Als u een verzegeld product heeft ontvangen en u verbreekt het zegel, dan heeft u geen bedenktijd meer.
Hoe het zit het met een winkel die na aankoop van een product failliet wordt verklaard leest u in dit artikel.